INDUSTRI

Det Norske Veritas hjelper amerikanske ferger over på LNG

 

Takomontert: Illustrasjonen viser plassering av LNG-tanker på taket av fergene i  Issaguah-klassen. Fergene på 100 meters lengde og 24 meters bredde, kan ta 1200 passasjerer og 124 biler.
Takomontert: Illustrasjonen viser plassering av LNG-tanker på taket av fergene i Issaguah-klassen. Fergene på 100 meters lengde og 24 meters bredde, kan ta 1200 passasjerer og 124 biler. Bilde: WSF
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
5. feb. 2013 - 15:18

Fergeselskapet WSF i staten Washington er USAs største, og bruker årlig 64 millioner liter lavsvovel-olje (17 millioner gallons).

- Oljeforbruket utgjør den største kostnaden og er samtidig det viktigste vi kan gjøre noe med for å spare miljøet, sier David Moseley, visedirektør i Washington State Department of Transportation (WSDOT).

Les også: Batterier på full fart inn i skip

Halverer

WSF frakter årlig 23 millioner passasjer med sine 23 ferger i varierende størrelser.

Drivstoff utgjør ca. 30 prosent av kostnadene. Ut fra dagens priser på gass, kan rederiet kutte drivstoffutgiftene med 40-50 prosent dersom alle fergene går på gass.

US Coast Guard har godkjent WSF sine foreløpige planer for ombygging av seks ferger i Issaguah-klassen til LNG-framdrift.

Fergene er blant de største med passasjerkapasitet på 1200 og 124 biler (90 for den eldste, MV Sealth). De 100 meter lange og 24 meter brede fergene ble bygget i perioden 1982-1993 og har to motorer.

WSF går nå ut og ber om tilbud på ombygging av fergene og levering av LNG-motorer og utstyr samt endelig godkjenning fra US Coast Guard.

Look to Norway

WSF viser til de gode erfaringene med LNG i norske skip og ferger.

Moseley påpeker at Det Norske Veritas  har tatt en ledende posisjon i å gjøre LNG sikker og levedyktig som drivstoff for skip.

Av 37 LNG-drevne skip i drift i verden i dag, har DNV klasset 35 av dem. 16 er ferger, deriblant Glutra, verdens første LNG-drevne ferge i 2000.

Les også: Vil erstatte turbiner med gassmotorer

Innflytelse

- Som største fergeoperatør i USA og tredje størst i verden, kan WSF virkelig vise vei for denne industrien. Vi ser fram til å bistå WSF med forskning, ingeniørbistand og forretningsanalyse for å håndtere overgangen og minimere risikoen ved å bruke LNG, sier Kenneth Vareide, direktør for marine operasjoner i Nord-Amerika i DNV.

WSF har satt anbudsfristen til 4. mars.

Containerskip

I forrige uke ble det kjent at et amerikansk rederi blir det første i verden som bygger containerskip med LNG-motorer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Rederiet Tote Inc har bestilt to 3.100 TEU containerskip fra General Dynamics Nassco. De bygges med Daewoo-design og med deres LNG-teknologi knyttet til lagring og distribusjon av gass fram til motorene.

Dual fuel-motorene skal leveres av dansk-tyske Man B&W.

Friluft: Gasstankene er plassert bak overbygget og åpent for utlufting i tilfelle lekkasje.
Dual fuel-motorene skal leveres av dansk-tyske Man B&W.Gasstankene er plassert bak overbygget og åpent for utlufting i tilfelle lekkasje. GD Nassco

Les også:

Store kontrakter for norske skipsbyggere  

Dette skipet drives med lokomotivteknologi

– Skipsfarten skal ikke slippe ut klimagasser  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.