Bombardiers nye passasjerfly, CSeries, gjør klart for første flygning.
I juli ble flyets PW1500G-motorer fyrt opp første gang. Og siden i forrige uke har flyet kjørt for egen maskin på rullebanen på Mirabel lufthavn.
Bombardier har ikke satt noen dato for jomfruferden, annet enn at det vil skje i nær fremtid.
Les også: A350 er i lufta
Ny motor
CSeries er et kort- og mellomdistansefly som kommer i to utgaver, CS100 og CS300, med 110 til 160 seter. CS100 er først ut.
På Mirabel, like vest for Montréal i provinsen Québec i Canada, har også motorprodusenten Pratt & Whitney et nytt anlegg.
P&Ws nye girede turboviftemotor skal under vingene på CSeries. På CS100 leverer den 104 kN skyvekraft.
GKN Aerospace Norway på Kongsberg leverer akslinger til den såkalte Pure Power-motoren.
Les også: Nå har F-35-motoren flere norske deler
Først til Sverige
Under flyshowet på Le Bourget i Paris i 2011 bestilte Braathens Aviation ti CSeries fordelt på fem CS100 og fem CS300 med opsjon på ytterligere ti fly.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Disse flyene skal fly for konsernets Malmö Aviation og skal erstatte selskapets Avro RJ 100-maskiner.
Men kanskje kan den nye flytypen fly på norske lufthavner også. Iallfall varslet Braathens Aviation-eier, Braathens-arving Per G. Braathen, tidligere i år at han har ambisjon om å være på plass med flyruter i Norge i løpet av to til tre år.
160 seter
I mars i år ble den første, nesten ferdige CS100 rullet ut.
CSeries var i utgangspunktet myntet på 100-150-setersmarkedet – et segment storaktørene Boeing og Airbus i stor grad har prioritert vekk og slik sett latt døra stå åpen for selskaper som for eksempel Bombardier, Embraer og Sukhoi.
Men under seremonien i mars varslet Bombardier samtidig at de vil lage en tettpakket versjon av CS300 som vil kunne romme 160 passasjerer. Dermed er setekapasiteten i klasse med eksempel A319 og B737-700.
Neste høst
Større og mindre forsinkelser er det alltid når nye fly skal ferdigstilles, testes og settes i drift. Så er også tilfellet med CSeries.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Så sent som i slutten av november 2011 opplyste Bombardier at de var i rute til å fly flyet første gang året etter, altså sent i 2012.
Da var planen å levere de første flyene ved årsskiftet 2013/2014.
Under avdukingen i mars, ble det sagt at første flygning var berammet til juni. Nå heter det altså at denne begivenheten vil skje i løpet av de kommende ukene.
I utgangspunktet skal flytestprogrammet vare i ett år. Så dersom ikke også dette vil ta noe lengre tid enn planlagt, vil første leveranse til Braathens Aviation skje høsten 2014.
Les også:
Her starter Hærens største prosjekt
Slik kan de bygge ny pir samtidig som flyplassen går for fullt