Evos heter konseptet som Ford tar med seg til bilutstillingen i Frankfurt om et par uker.
Nytt design-DNA
Foreløpig har Ford fokusert mest på designen og mindre på teknologien i konseptbilen i meldingene som er sluppet til pressen.
Det henger fortsatt en del igjen av dagens sportslige, såkalte kinetic-design. Den trapesformede grillen er løftet en smule og den er meget «smaløyd» både foran og bak. Linjene er rene med forfriskende lite staffasje.
En utfordring er selvsagt at Ford skal finne fram til et designspråk som skal passe på biler i alle segmenter som skal selge i store volum over hele kloden. Ford har åtte designstudioer med 1 150 ansatte rundt om i verden.
Ladbar hybrid
Når det gjelder innmaten, nøyer produsenten seg med å opplyse at Evos har en hybrid drivlinje hentet fra den kommende C-Max Energi.
Dette er en ladbar hybrid som skal ut på markedet i 2012 i USA og 2013 her i Europa. Parallelt kommer C-Max Hybrid (som ikke kan lades) og Focus Electric.
Da C-Max Energi ble vist fram første gang i Detroit tidligere i år, skrøt Ford av at plug-in-hybriden skal bli mer energieffektiv enn Chevrolet Volt/Opel Ampera og få en bedre rekkevidde på kun batteridrift.
Det betyr i så fall at den må kunne kjøre mer enn 40–80 kilometer, som er hva GM lover for Volt og Ampera, og ergo ha et relativt stort batteri.
Les mer her: