Der travle forretningsfolk satt i solen og spiste lunsj for et år siden, er det nå en stor byggeplass.
Vannspeil og benker er byttet ut mot gjerder, kran og gravemaskiner, og rehabiliteringen er i full gang.
Store skader
Siden august 2014 har nemlig Wessels plass i Oslo vært et inngjerdet anleggsområde i forbindelse med rehabiliteringen av Prinsens gate 26 og byggingen av nytt post- og varemottak til Stortinget.
Det nye post- og varemottaket skal gjøre bidra til å forenkle og sikre mottaket av alle varer til og fra Stortinget. Mottaket vil fylle Wessels plass fra stortingsbygningen til Prinsens gate 26, og vil bygges cirka 8 til 9 meter under gatenivå.
Arbeidet er i full gang, men mer krevende fasadesikring og overraskende funn av infrastruktur i grunnen har ført til forsinkelser på rundt et halvår.
– Vi har avdekket store mengder teknisk infrastruktur som ikke var dokumentert i tegningsgrunnlaget underveis i utgravingen. For hver kabel som uventet avdekkes, kreves et møysommelig arbeid for å finne ut om den fortsatt er i bruk, forklarer han.
Hvis kabelen ikke er i bruk, kan den fjernes. Men hvis den er i bruk, må den kartlegges og legges om.
– Av samme grunn har det vært krevende å finne ut hvor vi kunne legge midlertidige kabler som må krysse trikkesporene. Dette har krevd ekstra tid, forklarer Svilosen.
Les også: Derfor bruker de tre år på oppgradere to små gater i Oslo sentrum
Fant storkonstruksjon
Anleggsområdet midt i sentrum av Oslo er lite, og krympes ytterligere ved at det blir delt i to av et trikkespor. For å gi arbeidet bedre kontinuitet skal trikken i løpet av høsten flyttes midlertidig fra Wessels plass til Rosenkrantzgate.
– Vi visste at det var krevende å etablere en byggeplass over, inni og bak et Storting i full drift, i et område med både trikk og byliv. Men oppdraget har vist seg å være enda mer krevende enn det vi forutsatte når vi planla prosjektet på grunn av all infrastruktur i området, sier Svilosen.
Da gravingene i forbindelse med post- og varemottaket kom i gang traff arbeiderne raskt på en stor konstruksjon i utkanten av Frimurerlogen.
– Vi antar at dette er en spunt for å beskytte bygget mot løsmasser. Siden bygget er gammelt er ikke dette merket på noe kart noe sted. Vi har møtt på en rekke utfordringer av den typen, sier Svilosen.
Mugg, sopp og veggedyr: Mugg, sopp og veggdyr: – Bygget er en fare for liv og helse
Bygget på alunskifer
Det gamle Halvorsens konditori er midlertidig stengt. Og selv om fasaden til det gamle, ærverdige bygget fremdeles skimtes over gjerdene, er det ikke mye igjen på innsiden av bygget. Også her er nemlig det som ligger under bakken et problem.
– Fasaden på bygget er regulert som bevaringsverdig og skal følgelig tas vare på. Men siden bygget delvis er reist på alunskifer, som sveller når det kommer i kontakt med luft, har bygget fått store skader på fundamenter og bygningsdeler, forklarer Stortingets prosjektsjef Øyvind Svilosen.
Det ble besluttet å rive innmaten i bygget, fjerne alunskiferen under eiendommen og gjenreise et nytt bygg.
Det har ført til omfattende rivearbeider, og i løpet av kort tid vil både etasjeskillene, ventilasjon, trappesjakter, heissjakter og belysning være revet helt.
– Alt som støtter opp byggets fasade fjernes, så det vil kreve en midlertidig avstiving, sier Svilosen.
Les også: Oslo gjennomgår sin største forvandling noensinne - se de unike bildene
Omprosjektering
For å sikre den 25 meter høye, 40 meter lange og 20 meter dype fasaden, avstives den med omtrent 120 tonn stål.
– Det fungerer som et slags skjelett for å stive av og holde den tynne fasaden stående, forklarer prosjektlederen.
Da arbeidene kom i gang ble det klart at fasaden var i dårligere forfatning enn først antatt.
– Stortinget kunne ikke risikere skader på den ærverdige fasaden og måtte forsikre seg om at sikringen og avstivningen ble tilstrekkelig. Det planlagte fasadeavstivingssystemet som skulle støtte opp fasaden måtte dermed omprosjekteres for å sikre fasaden tilstrekkelig, sier Svilosen.
Og legger til:
– Bevaring av en verneverdig fasade mens det pågår omfattende arbeider bak og under den er en krevende øvelse. Vi har kjerneboret gjennom tegl og grunnmuren, deretter ble det boret ned stålrørspeler i fjell. Pelene er minst boret to meter under fundamenteringsnivå og to meter ned i fast fjell. Det innebærer at pelene er 11 til 12 meter lange.
Les også: Nå kan du sjekke grunnen der du vil bygge med et enkelt klikk
Mer plass på samme areal
Hele fasaden på vel 1165 tonn hviler nå på 25 peler.
Da dette arbeidet var gjennomført ble grunnmuren fjernet og undergravingene satt i gang.
– Da vi var på nivå med første underetasje ble første del av ny grunnmur støpt. Når hele grunnmuren til første kjellernivå er ferdig støpt skal vi grave ned til nivå to, syv til ni meter under gateplan, forteller Svilosen.
Når bygget er reist, skal det være betydelig mer funksjonelt enn det gamle bygget.
– Nybygget skal reises på fotavtrykket til det gamle. Men renoveringen gjør at vi får økt antall arbeidsplasser og en helt annen utnyttelse og fleksibilitet i forhold til arealene enn i det gamle bygget. Vi får flere møterom og en mye større verdi av bygget enn vi ville hatt om vi hadde valgt å rehabilitere det som det var. Fornyelsen av bygget øker de totale arealene Stortinget har til rådighet uten å øke fotavtrykket, sier Svilosen.
Les også: Slik får de plass til tre etasjer der det vanligvis bare er to
Sliter med fremdriften
Hva som vil skje med Wessels plass når alt arbeid er ferdig, er ikke bestemt ennå.
– Fremtidig utforming av Wessels plass er ennå ikke avklart. Det pågår et arbeid i samarbeid med Oslo kommune for å sikre Stortingets nærområder blant annet i form av utvendig avstandsbeskyttelse. Fremtidig utforming av Wessels plass vil sees i sammenheng med dobbel trikketrasé, behov for sikringstiltak, samt integrering mot Akersgata, sier Svilosen.
Arbeidet med Prinsens gate 26 og nytt post- og varemottak skulle i utgangspunktet vært ferdig til valget 2017, men vil nå altså kreve rundt seks måneder ekstra.
Det skyldes delvis at rivearbeidet har vist seg å kreve mer pigging i konstruksjoner enn forutsatt, og at byggearbeidet må stoppes når støyen blir for høy, slik at Stortingets virksomhet skal kunne gå uforstyrret.
– Det er svært beklagelig at vi sliter med fremdriften, men med dårlig eller helt manglende merket infrastruktur i bakken er det dessverre vanskelig å vite hvor lang tid alt vil ta før man begynner, sier prosjektsjefen.
Les også: Ventilasjonen ble et mareritt for det nye skolebygget