Denne måneden blir det klart hva slags helikoptertype som skal erstatte Sea King som redningshelikopter i den norske 330-skvadronen.
Italienske Agusta Westland og franske Eurocopter kniver om kontrakten som inkludert infrastruktur og statens gjennomføringskostnader er verdt cirka 17 milliarder kroner.
Utfallet av anbudskonkurransen vil også ha stor betydning for norsk industri, særlig på Sola, Kjeller og Kongsberg.
Gir sitt endelige tilbud
Agusta Westland reiser til Stavanger torsdag 3. oktober for å presentere sitt siste og endelige tilbud på helikoptertypen AW101 for anskaffelsesprosjektet Nawsarh på ettermiddagen.
Eurocopter tilbyr helikopteret EC725, og skal gjennom en tilsvarende øvelse med Nawsarh-organisasjonen mandag 7. oktober.
Kontrakten skal inngås før nyttår, men mye vil kunne være klart før det. Allerede i slutten av denne måneden skal Nawsarh inn i forhandlinger med kun én leverandør, etter det Teknisk Ukeblad forstår.
Anskaffelsen gjelder som kjent inntil 16 nye redningshelikoptre med opsjon på ytterligere seks maskiner.
Tolv helikoptre skal plasseres ut på 330-skvadronens seks baser, mens resten skal inngå i en vedlikeholdspool for å sikre best mulig beredskap på basene over tid.
I dag har skvadronen kun tilgang på elleve skrog, ettersom det til enhver tid er ett helikopter inne til tungt vedlikehold.
Les også: Nå starter flytester av Sea King-erstatteren
Første to om tre år
De første to helikoptrene skal etter nåværende plan leveres i starten av 2017 og skal benyttes til operativ test og evaluering det første året før hovedleveransen starter. Samtlige Sea King skal fases ut i løpet av 2020.
Mens Agusta Westland kan skryte av at det var de som produserte redningshelikoptrene 330-skvadronen bruker i dag, Westland Sea King MK43B, kan Eurocopter slå seg på brystet med at de har levert alle de sivile redningshelikoptrene (EC225 og AS332L1) som i dag opererer på norsk sokkel og Svalbard.
Eurocopter har Heli-One med seg som hovedpartner på vedlikehold i sitt tilbud. Agusta Westland har med seg AIM Norway, samt Kongsberg Defence Systems.
Dette er internasjonalt en vesentlig konkurranse, og partene holder selvsagt kontraktdetaljene tett til brystet.
Imidlertid er det en del muligheter for norsk industri avhengig av hva slags alternativ som velges som Teknisk Ukeblad her kan presentere, iallfall i grove trekk, etter en rekke samtaler med flere av de involverte:
700 millioner for Heli-One
Heli-One er et datterselskap av CHC som er den største helikopteroperatøren på norsk sokkel. Deres 35 helikoptre utfører om lag to tredeler av operasjonene. CHC Helikopter Service har 469 ansatte og Heli-One har 370 ansatte.
Dersom Eurocopter vinner, vil andelen av selve kontraktsverdien for Heli-One i Norge utgjøre 700 millioner kroner og gi grunnlag for 150 årsverk.
Etter anskaffelsen er det i kontrakten minst 15 år med ansvar for logistikk og vedlikehold som i seg selv vil kreve 12-15 Heli-One-ansatte.
Selv om daglig vedlikehold gjennomføres av Luftforsvaret selv, medfører driftskonseptet Eurocopter har valgt at Heli-One skal ha egne folk på alle seks redningsbasene.
Les også: Norske offshore-flygere får simulator-glis til 180 millioner
Kan gi flere oppdrag
Heli-One har i 30 år jobbet tett på Eurocopter og motorprodusenten Turbomeca, og bruker som et viktig argument at de «kan alt» med denne teknologien. Det kan ha betydning for garantien som gis på drift/oppetid på redningshelikoptrene.
Selskapet kan også trekke veksler på at de fra før yter støtte til 100 tilsvarende helikoptre i dag, det vil si EC725s sivile Super Puma-søstre (AS332/EC225).
Selve ombyggingsjobben, inkludert design og engineering, på de norske redningshelikoptrene er i seg selv en jobb som krever rundt 30 000 timer. Dessuten er det en prestisjefull jobb som kan styrke dette kompetansemiljøet på Sola. Det er flere land enn Norge som trenger nye sar-helikoptre, og Heli-One ser et potensial i videresalg av design.
Heli-One har hatt noen mindre oppdrag på Sea King, men desto større jobber hos offentlige kunder i andre land: tysk grensepoliti, svensk forvar, finsk grensevakt, islandsk kystvakt, britisk luftforsvar, dansk luftforsvar, nederlandsk luftforsvar og spansk marine.
Nytt testanlegg på Kongsberg
Også Agusta Westland understreker at norsk industri fullt og helt skal ta del i støttetjenesten som tilbys. Selskapet sier de vil bidra med logistikk og vedlikeholdsstøtte og lokale reparasjonstjenester i Norge så langt det lar seg gjøre.
Planen er å etablere en integrert organisasjon ved 330-skvadronens hovedbase på Sola som er direkte støttet av Agusta Westland og selskapets norske industripartnere.
En av effektene blir en økt helikoptervirksomhet på Kongsberg som i dag utfører vedlikehold og reparasjoner av girkasser og rotorhoder på Sea King.
For to år siden inngikk Kongsberg Defence Systems og Agusta Westland avtale om girkassevedlikehold på etter hvert 52 nordiske NH90-helikoptre.
I september inngikk partene en avtale om tilsvarende vedlikehold på AW101, altså hovedgirboks (MGB), mellomliggende- og halerotorgirboks. Det betyr at Kongsberg vil få en testrigg for den ekstremt kraftige MGB-en som sitter i AW101.
Det finnes kun to slike testanlegg i verden i dag, i Italia og Storbritannia, slik at KDS vil kunne posisjonere seg godt for flere oppdrag, for eksempel på danske AW101-helikoptre.
Avtalen har et verdipotensial på nærmere 200 millioner kroner i årlig omsetning for KDS.
Treningssentre
Eurocopter har alt besluttet å bygge et treningssenter med såkalte level D «full flight-simulatorer» for EC225 og AS350 i samarbeid med CAE i Norge. For øvrig har også Thales planer om det samme, uavhengig av redningshelikopteranskaffelsen.
Også Agusta Westland skal bygge avansert simulator dersom AW101 blir valgt. Trolig på Sola i tilknytning til det nye kontoret selskapet uansett vil etablere ved en kontraktseier, eventuelt et annet sted dersom det er ønsket av norske myndigheter.
Ambisjonen er ikke bare å gi trening for det norske forsvaret, men å kunne etablere dette som et nordisk treningssenter for sar-operasjoner.
Alle disse treningssentrene vil kreve ganske stor bemanning. Det skal nevnes at Flight Safety International også nylig har etablert et treningssenter for Sikorsky S-92 på Sola.
Les også: Norge blir simulator-stormakt
GEs forlengede arm
For AIM Norway på Kjeller (tidligere Luftforsvarets hovedverksted), vil en Agusta Westland-seier i Nawsarh-konkurransen gi grunnlag for å bli en vesentlig helikopteraktør i Europa.
Helikoptre utgjør en stor del av virksomheten til AIM allerede i dag. Særlig med vedlikehold på skrog og motorer på Sea King, men også på andre områder som på RTM322-motoren som sitter i NH90, og for øvrig også danske AW101.
Til Norge tilbys imidlertid AW101 med GE-motorer. Nærmere bestemt har hvert helikopter tre CT7-motorer. Samme motor sitter for eksempel i 31 norske Sikorsky S-92-helikoptre, i 15 svenske UH-60M Black Hawk-helikoptre og snart i 9 danske MH-60R Seahawk-helikoptre.
I dag er dette motorer som først og fremst vedlikeholdes i USA. Men med kontraktseier kan det bli vedlikeholdsbase hos AIM på Kjeller som blir GEs utstrakte arm i Norden. Denne intensjonen ble nedfelt i en MoU som partene inngikk i sommer.
Statsforetaket jobber parallelt med dette med å bli et europeisk motorsenter for P&W F135-motoren som sitter i kampflyet F-35.
En annen mulig effekt av redningshelikopteranskaffelsen, dersom det blir AW101, er at AIM kan bli et servicesenter for komponentvedlikehold på flytypen.
Det er veldig mange komponentleverandører (OEMs) i tillegg til Agusta Westland selv, og AIM er i ferd med å inngå vedlikeholdsavtaler med flere av disse.
Les også: