Kongsberggruppen har inngått en kontrakt med Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) om finansiering av trinn tre i utviklingen av Joint Strike Missile (JSM) verdt 1,1 milliarder kroner.
Inkludert en brofinansiering fra i fjor høst, er Forsvarets finansielle støtte til siste utviklingstrinn i overkant av 1,5 milliarder kroner.
Historisk sus
Med denne kontrakten har Kongsberg sikret finansiering til å ferdigstille JSM og forberede det for den allerede vedtatte integrasjonen på kampflyet F-35.
Direktør Harald Ånnestad i Kongsberg Defence Systems (KDS) sier til Teknisk Ukeblad at avtalen er uhyre viktig:
– Det er et historisk sus over dette som nå skjer nå i vårt store jubileumsår. Jeg er helt sikker på at de kommer til å snakke om JSM når 250-årsjubileet skal feires i 2064, sier Ånnestad.
Les også: Slik bygger den norske forsvarsindustrien relasjoner til Pentagon
Under et år til testslipp
Trinn tre i utviklingsprogrammet består blant annet av selve integrasjonen med kampflyet, produksjon av testmissiler og flyslipp av disse.
Det var en stund berammet flyslipp allerede i år, men dette er utsatt noen måneder:
– Vi vil produsere 20-30 testmissiler til å begynne med. De første flyslippene blir nok våren 2015, men det er uansett ikke lenge til. Deretter går det slag i slag til de siste verifikasjonstestene i 2017, forteller Ånnestad.
For norsk industri vil fullskala JSM-produksjon kunne sysselsette 450 mennesker bare i Kongsberg-systemet. I tillegg kommer ringvirkningene for over hundre norske underleverandører til missilet.
JSM kan også integreres på andre flytyper i tillegg til F-35, og har derfor et markedspotensial ut over de fremtidige brukerne av F-35.
Les også: Nammo hentet inn som superreserve for nytt Thales-missil
– Unikt
Ånnestad sier at Kongsbeg er sikret en unik markedsposisjon i buken på F-35 og gjentar at de har minst 15 års forsprang på alle konkurrenter.
– I og med at vi utnytter hver eneste kubikkcentimeter i bomberommet på F-35, vet vi at det ikke kommer noe bedre missil med mindre det skjer et kvantesprang i framdriftsteknologi. Det vil uansett ta noen tiår å få til, mener Ånnestad.
«Ingen andre våpen som finnes i dag, eller er under utvikling, kan løse de samme typene oppdrag», heter det i presse/børsmeldingen fra Kongsberg.
Teknisk Ukeblad har tidligere utfordret KDS til å utdype denne påstanden, ettersom det fra utsiden er svært vanskelig å sammenligne forsvarsmateriell.
Les også: Saabs viktigste radar skal lages i Halden
Skrinlagt ER-versjon
Svaret var at det vil finnes tre alternative våpen for denne type luft til bakke-kapasitet i F-35s tidlige operative liv.
Først og fremst Raytheons AGM-154 Joint Standoff Weapon (JSOW). Det er denne glidebomba som danner malen for bomberommet til F-35.
Den var tenkt å utstyres med en liten turbojetmotor og få forlenget rekkevidde (ER), men dette prosjektet er per i dag skrinlagt.
Slik TU får det framlagt, skyldes det blant annet at manøvreringsevnen er for svak for å kunne bekjempe avanserte mål.
Tidligere har KDS vist til simuleringsdata som tilsier at det kreves 15-16 slike våpen for å gjøre samme jobb som 2-3 JSM når det gjelder å overvinne et moderne krigsskips luftvern.
Les også: Nå skal F-35 fly over Atlanteren for første gang
Lager missil selv
F-35-produsenten Lockheed Martin lager AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM). Dette missilet er i sin nåværende form imidlertid for stort for å kunne passe i bomberommet på kampflyet.
Dermed må det bæres utvendig slik at kampflyet får redusert stealth-kapasitet (forstørret radarsignatur).
Tyrkisk forsvarsindustri de siste rundt åtte årene hatt under utvikling et standoff kryssermissil (SOM), med ambisjon om å integrere dette også i F-35.
Slik KDS legger det fram i sammenligende illustrasjoner av SOM og JSM, som TU har sett, hevdes det at SOM per i dag både er lite tilpasset våpenrommet på F-35 og at det rent fysisk er vanskelig å se for seg at oppgitt rekkevidde og sprengkraft henger på greip med den størrelsen og utformingen missilet har, iallfall på prototypstadiet.
Les også:
Se F-35 slippe GPS-styrt bombe
Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye