Justis- og beredskapsdepartementet har valgt å gå videre med Agusta Westlands AW101-helikopter som Norges nye redningshelikopter. Det melder departementet på sine nettsider i dag.
– Regjeringen har besluttet å innlede sluttforhandlinger med selskapet AgustaWestland Ltd. om levering av nye redningshelikoptre til erstatning for dagens Sea King, skriver departementet.
– Jeg er svært fornøyd med at vi nå kommer videre i arbeidet med å få på plass nye redningshelikoptre, sier justis- og beredskapsminister Anders Anundsen.
Kontrakt i år
Videre i meldingen skriver Justis- og beredskapsdepartementet at de i dag har informert tilbyderne Eurocopter, NHI, Sikorsky, og AgustaWestland Ltd. om at sistnevnte er valgt som foretrukket leverandør av nye redningshelikoptre med tilhørende utstyr og vedlikeholdsløsninger til erstatning for dagens Sea King.
– Målet er at kontrakten etter avsluttende forhandlinger skal inngås innen utgangen av året. Leveransen omfatter 16 nye redningshelikoptre med opsjon på ytterligere 6, og sikrer at Sea King vil være faset ut over hele landet innen utgangen av 2020, skriver departementet.
Kontrakten er verdt omkring 17 milliarder kroner.
Les også: Redningshelikopter-kontrakten kan bli kansellert etter signering
Beste løsning
Departementet mener at Agusta Westlands AW 101 er den kandidaten som samlet sett er den beste løsningen. Prosessen med å finne Sea Kings arvtaker har vært en tidkrevende affære.
– Etter krevende forhandlinger har vi kommet frem til at det er AW101 som best oppfyller kravene som settes til Norges fremtidige redningshelikopter. De nye helikoptrene vil kunne unnsette betydelig flere nødstedte, være merkbart raskere, og nå vesentlig lengre enn i dag – under tilnærmet alle værforhold. Tilsvarende vil søkeegenskaper og mulighet for medisinsk behandling vesentlig forbedres, skriver Justis- og beredskapsdepartementet.
Innfasingen av nye redningshelikoptre vil starte i 2017. I 2020 vil de nye helikoptrene ha overtatt for Sea King over hele landet.
Les også:
Dette betyr redningshelikoptre for norsk industri
Norske offshore-flygere får simulator-glis til 180 millioner