Da vi snakket med Netflix' kommunikasjonssjef Joris Evers på gadgetmessen CES i januar, var det uenighet med Telenor, lansering av Super HD og flere brukerprofiler som var i fokus.
Nå er det gått noen måneder til, og tjenesten har rundt halvåret på baken i Norge.
På besøk
I den forbindelse var Evers i Norge onsdag, og han har flere funksjoner gjemt i ermet.
– Profiler for ulike brukere har vært ute i test en stund, og testene viser at de øker engasjementet og bruken av Netflix. Brukerne ser mer innhold, og valget om å innføre funksjonen er nå endelig gjort. Den vil være tilgjengelig i eller over sommeren.
En «kø» eller huskeliste er også ute i test nå, og alle som oppretter en Netflix-konto nå vil få tilgang til en versjon av denne funksjonen. En oppfriskning av brukergrensesnittet er også på trappene, med større bilder av selve innholdet, ikke bare «boxshots».
– Når får vi se ultra HD/4K fra Netflix?
– Her har internett-tv den fordel at utviklingen kan gå mye raskere enn på vanlig, lineær tv, og 4K er en del av den utviklingen. Samtidig må det gjøres en jobb for at ikke filene skal bli så store at de blir umulige å strømme, og vi jobber hardt sammen med våre partnere for å gjøre komprimeringen så god som mulig. Sannsynligvis vil vi nok være et godt stykke inn i neste år før vi ser de første 4K-strømmene, sier Evers.
– Hvilke bitrater tar dere sikte på?
– Det er foreløpig ikke avgjort, men sannsynligvis rundt 20 megabit i sekundet eller noe under. Men det krever en del å få klargjort materialet i 4K-oppløsning. House of Cards ble for eksempel filmet i 4K, men filene vi har tilgjengelig er foreløpig ikke i den oppløsningen, sier Evers.
TEST: Netflix mot HBO: Hvilken strømmetjeneste er best?
Forvirrende HD
– Dere har fått kritikk for at betegnelsen Super HD er villedende og ikke noe bedre enn hva andre kaller vanlig HD. Hva har du å si til det?
– Jeg skal innrømme at dette kan være forvirrende, særlig ved siden av ultra HD, men vi har aldri sagt noe annet enn at Super HD er den beste kvaliteten vi kan levere. Mens vanlig komprimert 1080P fra Netflix ligger på rundt 4 Mbps i bitrate, krever Super HD cirka 6 Mbps, og det er kun tilgjengelig fra internettleverandører vi har partneravtaler med.
– På Playstation 3 kan man bruke Netflix uten premium-konto, mens Netflix på Xbox krever Xbox Live Gold-konto. Hva er grunnen til det?
– Grunnen er enkel og grei: Microsoft. De ønsker alle premium-tjenester bak betalingsmuren, selv om vi gjerne skulle sett at Netflix var tilgjengelig så bredt som mulig. Dette er dermed ikke vår avgjørelse.
– Det finnes ulike måter å skaffe seg tilgang til innholdet i den amerikanske utgaven av Netflix selv om man befinner seg i Norge. Hvordan forholder dere dere til det?
– Vi vil jo ikke oppfordre til det, og kan selvfølgelig ikke tillate det offisielt med bakgrunn i avtalene med innholdsleverandørene. Dette har å gjøre med hvordan innholdet har blitt lisensiert med begrensninger på region- og landsnivå, og vi har iverksatt noen tiltak for å gjøre det vanskeligere. Samtidig vil jeg påpeke at det finnes en del innhold i for eksempel den norske Netflix-versjonen som aldri vil bli tilgjengelig på Netflix i USA, som for eksempel Modern Family og Harry Potter-filmene.
TEST: Kan Viaplay hamle opp med Netflix og HBO?
Mer innhold
Evers fremholder at Netflix fortsatt er veldig fornøyde med den norske og nordiske lanseringen, og sier at de vil lansere i et nytt europeisk marked før slutten av året.
– Hva vil vi se av nyheter på innholdsfronten?
– I løpet av de neste seks månedene vil vi lansere fire nye filmer og én ny tv-serie i måneden. Homeland kommer for eksempel snart, vår egenproduksjon Arrested Development kommer med ny sesong i mai, og vi jobber også med en komiserie som heter Orange is the new black. I tillegg jobber vi med lisenser for mer lokalt innhold, for eksempel kommer en del innhold som tidligere har gått på TV2 og NRK. Dette vil være på plass før sommeren.
Sesong 2 av Lilyhammer er også under produksjon, og det vil også komme en ny sesong med suksessen House of Cards neste år.
– Innholdsbudsjettet vårt er på rundt to milliarder dollar hvert år, og av dette går mellom fem og ti prosent til egenproduksjoner. Vi vil også jobbe mer med å få eksklusive lisenser for innhold, og tror bruken vil gå mer og mer vekk fra dagens kanalpakker på lineær-tv og over til at folk abonnerer på internett-tjenester basert på innholdet de vil se.
Ikke som Spotify
Evers sier også at de bruker mye tid på å «lære opp» kundene i at Netflix ikke er eller prøver å være en slags Spotify for filmer og tv-serier med «alt» tilgjengelig. Det skal fortsatt handle om å finne innhold du ikke har sett, selv om det ikke nødvendigvis er det aller nyeste.
– Hva med prisnivået?
– Det er enkelt. Det skal ikke endres.
Les også:
Her kommer neste generasjon TV-standard