Boeing brukte sist helg til å feire 61-040.
50-årsjubileum
61-040 er den sist bygde B-52 Stratofortress og ble rullet ut fra Boeings fabrikk i Wichita 22. juni 1962.


Bombeflyet er i dag ett av totalt 74 operative aktive H-modeller og har nå vært stasjonert i nøyaktig 50 år på flystasjonen Minot i Nord-Dakota, seks mil rett sør for grensa til Canada.
Det har i dag rundt 21 500 loggførte flytimer.
Les også: Ubemannet stealthbomber i lufta
Til 2040-tallet
B-52 Stratofortress ble bygget i 744 eksemplarer i åtte forskjellige versjoner i perioden 1952 til 1962.
Boeing og amerikanske myndigheter har ambisjoner om å holde flytypen operativ til godt utpå 2040-tallet.
Da vil flyene være mellom 80 og 90 år gamle. Omtrent som at Luftforsvaret fortsatt skulle fløyet med Gloster Gladiator i 2012.
Også Hercules er en flytype med mange år på baken. Første flygning skjedde allerede i 1954. Men her er det vel å merke flytypen det er snakk om. C-130J-maskinene til for eksempel det norske luftforsvaret er tross alt nybygde skrog.
Les også:
Disse flytypene har luftens legende fløyet
Dråpen som fikk stealthflyet til å styrte
Solgte Boeing-informasjon til Kina

.jpg)