T2

Dette bruker mobilsurferne

I TET: iPhone er fortsatt den mest brukte enheten til mobilsurfing på norske nettsteder. Android tar riktignok markedsandeler lynkjapt, men tilsynelatende stort sett fra Symbian.
I TET: iPhone er fortsatt den mest brukte enheten til mobilsurfing på norske nettsteder. Android tar riktignok markedsandeler lynkjapt, men tilsynelatende stort sett fra Symbian. Bilde: Stein Jarle Olsen
Stein Jarle Olsen
25. okt. 2010 - 07:05

Mobilsurfingen har eksplodert det siste året. På mobilutgaven av tu.no har antallet besøk mer enn tredoblet seg fra september i fjor til september i år.

iPhone holder seg

Men en ting er overraskende likt: Andelen som bruker iPhone til surfingen er nærmest fullstendig uforandret. I september i fjor var 65,8 prosent av våre mobilsurfere iPhone-brukere, mens tallet er 65,6 prosent for september i år.

Googles Android har imidlertid klart å tilrive seg en markant del av mobilsurferne. Fra neglisjerbare 2,2 prosent i september i fjor, er det nå 19,2 prosent av våre mobilbrukere som surfer fra en Android-telefon.

Videre på listen finner vi iPod, med 5,6 prosent, ned fra 15,1 prosent i samme måned i fjor.

Nesten ingen surfer med Nokias SymbianOS, selv om andelen har gått noe opp fra i fjor. Kun 0,2 prosent av våre mobilsurfere var Symbian-brukere i fjor, mens andelen i år er snaue 1,6 prosent.

Heller ikke Windows Mobile-telefoner står for noen stor brukerskare, selv om den saken kan endre seg med det nylig lanserte Windows Phone 7. 1,6 prosent brukte Windows i år, mot 5,3 prosent i fjor.

Twitret

Også for andre nettsteder er det tydelig at det er eplemobilen som dominerer, gjerne i enda større grad enn her i Teknisk Ukeblad.

Redaktør Jan Thoresen hos forbrukernettstedet Klikk.no twitret mandag om deres mobilstatistikk for den siste tiden. 72,7 prosent bruker der iPhone, 12,7 prosent Android og 5,2 prosent iPod.

I tillegg bruker 2,9 prosent Symbian og 2,2 prosent Windows Mobile.

iPhone og iPad

NRKBeta opplyser at rundt 10 prosent av deres totale trafikk kommer fra mobile enheter. Også her er iPhone størst, med 48,8 prosent i siste måned.

Nummer to er faktisk iPad, med 30,1 prosent (for tu.no og klikk.nos vedkommende kommer ikke iPad med i mobilstatistikken fordi den rettes direkte til webutgaven. NRKBeta har ingen egen mobilversjon).

Android-enheter står for 16,1 prosent av NRKBetas mobiltrafikk.

Touch

Hos VG Nett, som nylig har lansert en mobilside de har kalt touch.vg.no, er det også soleklar dominans fra iPhone, får Teknisk Ukeblad opplyst.

71 prosent av brukerne surfer fra iPhone, 13 prosent fra Android-enheter og sju prosent fra iPod.

Verken VG eller Klikk har tilsvarende tall for begynnelsen av året, men det har Aftenposten.

Android tar over

Der har Symbian-andelen rast i rekordfart, selv om den fortsatt er langt høyere enn for eksempel her på tu.no.

I januar var det 36,5 prosent av mobiltrafikken til Aftenposten.no som kom fra mobiler med Symbian som operativsystem, mens det så langt i oktober har vært 15,8 prosent.

Android-telefoner har likeledes økt sin andel i voldsom fart. I januar var kun 0,5 prosent av trafikken fra Android-telefoner, mens det så langt i oktober har vært 15,2 prosent.

Størst er likevel iPhone. Siden januar har iPhone-andelen økt fra 41,9 til 54,8 prosent.

Skjevhet

Redaktør John Einar Sandvand i Media Norge Digital sier til Teknisk Ukeblad at det ser ut til at Android vil gå forbi Symbian i løpet av november.

Han mener likevel det høres usannsynlig ut at Symbian kun har noen få prosent av totalmarkedet.

– Nokia er tross alt fortsatt et ganske stort mobilmerke. Men jeg kan kanskje tenke meg at det er en skjevhet i brukermassen hos for eksempel tu.no, ved at dere en større andel har smarte mobiltelefoner enn på et bredt nettsted som Aftenposten. En annen forklaring kan være at man bruker ulike målesystemer, sier Sandvand.

Femmil APPLE I TET: Apple har gått første runde på femmila, mener teleanalytiker Tore Aarønæs.
Femmil APPLE I TET: Apple har gått første runde på femmila, mener teleanalytiker Tore Aarønæs.

Femmil

– Dette sier selvfølgelig primært noe om hvordan telefonsammensetningen er i den gruppen som har en såpass fin smarttelefon at de lettvint kan lese nettsider, og statistikken kan derfor bli litt farget av at noen telefoner er bedre til dette enn andre, poengterer teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom når Teknisk Ukeblad presenterer tallene for ham.

Han sammenligner Apples forsprang med en gammeldags femmil som gikk over to runder.

– Apple har allerede gått den første runden. Nå driver de andre og tar på seg skiene, fordi de ser at Apple har smurt utrolig gode ski. Forståsegpåere mener gjerne at forspranget vil lukke seg, men man er usikker på hvor lang tid det tar, og på hvem som vil innta pallplassene, sier Aarønæs.

Kopierer

Han mener det mest interessante er å se hvordan iPhone har snudd opp ned på veletablerte systemer og strukturer i mobilbransjen.

– Apples brukerorientering har slått fantastisk an, og alle med vettet i behold kopierer nå App Store så godt de kan. Da kan man se lenger enn leserstatistikken, og se at det lenger frem i linja sannsynligvis ligger enda bedre applikasjonssystemer og større press på marginene, slik at inntektsfordelingene nok vil endres. Slik det er i dag, har Apple lagt opp et system hvor de er ganske flinke til å karre til seg inntekter som ellers ville endt opp hos mobiloperatørene, sier Aarønæs.

– Symbian er nærmest marginalisert mange steder. Er Nokia-æraen over?

– Nokia er under et enormt press. Fra tidligere å ha vært verdensleder, er de nå blitt jaktobjekt nummer en. Det nye mobilmarkedet har vært en trang, smertefull fødsel for noen, mens andre, blant annet én som ikke var noen mobilaktør tidligere, har det ekstremt gøy. Den etablerte virkeligheten har blitt plukket i stykker, og det er utenkelig at én aktør, én håndsettprodusent, vil dominere et helt marked. Android tilpasser seg mange mobiltelefoner og produsenter, og på papiret vil nok de klare seg bra. Nokia har en kjempestor markedsandel og vil heller ikke sitte stille og se på at dette skjer. Motivasjonen er kjempestor, pengeboka kommer til å bli brukt, og brukerne kommer til å sitte igjen som vinneren, mener teleanalytikeren.

Spådom VOKSER IKKE: iPhone vil neppe vokse mer fram mot 2014, mener analytiker Leif-Olof Wallin i Gartner.
Spådom VOKSER IKKE: iPhone vil neppe vokse mer fram mot 2014, mener analytiker Leif-Olof Wallin i Gartner.

Spådom

Analysebyrået Gartner har utarbeidet en spådom for markedsandeler frem til 2014. De spår at iOS vil ligge omtrent der det gjør i dag, nemlig på rundt 15 prosent.

Symbian spås å miste 10 av sine 40 prosent (5 av disse tas igjen av Nokias nye operativsystem MeeGo), mens byrået mener 30 prosent av markedet vil bestå av Android-mobiler.

– Dette er globale tall, men vi har ingen grunn til å tro at Norge vil avvike spesielt mye. Historisk har vi sett mer Windows Mobile i norge enn i mange andre markeder, men det endrer seg raskt. Å ha en smarttelefon er en ting, men å bruke den på nettet er en annen. Jo enklere det blir, jo mer vil man bruke den, sier analytiker og forskningssjef Leif-Olof Wallin i Gartner til Teknisk Ukeblad.

– Nokia vil nok ikke forsvinne, men innen 2014 anser vi at Symbian vil være omtrent like stort som Android, mens iPhone neppe vil vokse i markedsandel. Den store endringen nå er at smarttelefoner totalt vil dominere telefonmarkedet i Europa og Japan med over 80 prosent innen 2014, sier Wallin.

På web

For webutgaven av tu.no kommer for øvrig 76,5 prosent av trafikken fra Windows-baserte enheter, 15,1 prosent fra Mac og 4,8 prosent fra enheter med Linux.

iPhone står for 1,5 prosent, mens iPad og Android-enheter har 0,8 prosent hver.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.