En høyttaler til 250.000 kroner var blant høydepunktene på HiFi-messa i Bristol.
MINIMAL LYDLEKKASJE: Franske Focal. som er mest kjent for høyttalere, lager nå hodetelefoner. Deres første modell heter Spirit One. Disse dekker ørene, for å lekke minst mulig lyd. Vekten på 225 gram er tilpasset folk på farta. Forventet pris i Norge: Ca 2500 kroner.Bilde: Dag Yngve Dahle
BRISTOL: Mange av HiFi-nyhetene som ble lansert på CES-messa i Las Vegas i januar, ble for første gang presentert for europeiske øyne i Bristol forrige helg.
Kefs nye prestisjehøyttaler Blade var høydepunktet.
Dette er en svært påkostet konstruksjon i en designmessig tiltalende drakt. Prisen er skyhøy. 250.000 kroner koster herligheten i Norge.
– Vi har utviklet denne høyttaleren helt fra bunnen av selv. Prototypen hadde en litt for spiss vokalgjengivelse, men det har vi nå gjort noe med. I dag er vi virkelig stolte av Blade, sier Johan Coorg, PR-sjef for Kef.
Danske Dali viste frem sin nye highendhøyttaler Epicon 6, som koster vel 70.000 kroner her i landet.
Trendene
– Vi er stolte av våre patenterte Linear Drive-magneter, som vi bruker i denne høyttaleren. Jeg tror faktisk dette er den beste høyttaleren vi har laget, sier Thomas Knudsen, salgssjef i Dali AS.
Høyttalerprodusentene står for en av trendene innen HiFi. Mange satser nå igjen på lyd fra to kanaler, ikke surroundlyd.
Ellers var streaming den tydeligste trenden i år. Utstyr til avspilling og streaming av digital musikk i form av lydfiler var overalt på messa. Det var mange DAC-er og nettverksspillere (streamere) å se og lytte til. Apples Airplay streamingteknologi satte også sitt merke på arrangementet.