Næringsminister Trond Giske delte ut prisen for Årets skip under første dag av Nor-Shipping-messen.
Tittelen gikk til favoritten "Seven Viking". X-bowskipet er bygget av Ulstein og eies av Eidesvik Offshore og Subsea 7.
Skipet er et såkalt IMR-fartøy, som brukes til inspeksjon, reparasjon og vedlikehold.
Les også: Vant pris for energieffektivitet
Flere nominerte
Fire deltakere kjempet om den gjeve Årets skip-prisen som deles ut for 16. gang under årets Nor-Shipping-messe.
Konkurransen sto mellom Aker Seafoods’ nye tråler fra Vard Brattvaag, Fjordlines nye gassdrevne passasjerferge fra Bergen Group Fosen, Eidesviks nye IMR-skip fra Ulstein Verft og rederiet Eidsvaags nye fôrbåt fra Vard Aukra.
Subsea reparasjoner
Seven Viking, som er 106,5 meter langt og 24,5 meter bredt, eies av Eidesvik Offshore og Subsea 7.
Fartøyet har vært i drift for Statoil siden februar i år og utfører blant annet inspeksjon, vedlikehold og reparasjoner av subsea oljeinstallasjoner og avskallingsbehandling.
Selv om skipet er relativt lite, er skroget designet slik at man har plass til stort mannskap og en mengde subseautstyr. I tillegg gjør skroglinjedesignet at stabiliteten blir bedre og bevegelsene mindre i det ruskete nordsjøværet.
En ære
– Vi er her for å feire innovasjon, sa Nærings- og handelsminister Trond Giske, før han delte ut prisen.
Han sa videre at prisen er en ære til de som har utviklet skipet.
– Dette viser morgendagens teknologi, sa Giske.
Ulstein-gruppens toppledelse var synlig fornøyd med å motta den prestisjetunge prisen.
– Dette prosjektet viser hvor verdfullt det norske maritime clusteret er. Vi håper Seven Viking tjener eierne vel, sa Gunvor Ulstein, konsernsjef i Ulstein-gruppen etter å ha mottatt prisen.
Som plumbo
På spørsmål om hva hun tror gjorde at Seven Viking vant, begynner Ulstein å ramse opp en rekke egenskaper ved skipet. Hun nevner den spesielle baugen, at båten er stabil i sjøen, at store deler av dekket er overbygget slik at været får betydning samt at det er et veldig kompakt fartøy.
Hun nevner også det spesielle systemet for kjemisk stimulering av brønner som finnes på fartøyet og sammenlikner det med å helle plumbo ned i en tett vask.
– Statoil hadde veldig krevende spesifikasjoner, og det har vært veldig gøy for oss at vi vant denne kontrakten, sier Gunvor Ulstein til Teknisk Ukeblad.
– Det er en flott båt, forteller hun og innrømmer at det kom en tåre da den ble døpt i Stavanger tidligere i år.
Les også:
Stupte 65,1 meter med livbåt