Rekkevidde på over 500 kilometer til en pris på litt over 300.000 kroner. Dette var vinnerkombinasjonen som fikk et allerede elbilgalt norsk bilmarked til å gå fullstendig bananas.
Onsdag formiddag var Opel Ampera-e for første gang å se på norsk jord - på utstilling på Youngstorget i forbindelse med Zerokonferansen.
Opel-sjef Karl-Thomas Neumann sto for avdukingen av elbilen som vil leveres i løpet av det kommende halvåret.
– Norge er som kjent det viktigste elbilmarkedet. Derfor har vi avgjort at når Ampera-e lanseres i Europa til våren, skjer det først her, opplyste Neumann.
- Elbiler i 2017: Neste år trenger du ikke å kjøpe en Tesla for å kjøre langt
La fram bevis i Paris
Han startet i Opel for 3,5 år siden, og Ampera-e/Chevrolet Bolt var allerede under utvikling.
– Månelandingsprosjektet ble det kalt internt, og vi siktet oss inn på en rekkevidde på 400 kilometer. Vi klarte altså over 500 kilometer, noe den er den eneste elbilen i sitt segment som klarer. Rekkeviddeangst er dermed ikke lenger noe tema, sa Neumann under avdukingen.
Under bilmessa i Paris tidligere i høst demonstrerte for øvrig Opel at dette var en rekkevidde det var mulig å oppnå i virkelige, om enn gunstige, forhold.
Neumann la til at de nå var nær å kunne garantere at de ville oppnå 380 kilometer etter WLTP-kjøresyklusen som er mer realistisk enn NEDC.
Ampera-e er konstruert rundt ei batteripakke med stor energikapasitet. Litiumionebatteriet på 60 kWh har støtte for 50 kilowatt CCS-hurtiglading, eller 150 km på 30 minutter som Opel sier, mens ombord-laderen håndterer en effekt på inntil 7,2 kW.
For øvrig har batteriet toppeffekt på 160 kW, slik at dette ikke vil begrense ytelsen på elmotoren, 150 kW/340 Nm.
- Et annet GM-prosjekt: 200 ingeniører jobbet dag og natt i ti måneder med denne «månelandingen»
Plass og akselerasjon
Ralf Hannappel, sjef for elektrifisering i Opel, viste nettopp til ytelsen.
– 4,5 sekunder fra 80 til 120 kilometer i timen. Det tallet er for meg det som sier mest om kjøregleden i denne bilen, sa han.
Elbilen er i tillegg i stand til å akselerere fra stillestående til 50 og 100 kilometer i timen på henholdsvis 3,2 og 7,3 sekunder.
Som på andre elbiler konstruert fra blanke ark og rundt batteripakka, har Ampera-e større innvendig plass enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor.
– Lengden på 4,17 meter er mellom Corsa og Astra, men innvendig er den romslig som Astra. Bagasjerommet på 381 liter er 11 liter større enn Astra, opplyste Hannappel.
Det Opel ikke tør si ennå, er nøyaktig produksjonsvolum og hvor stor andel av bilene som havner på norske hender.
– Vi kan ikke garantere noe nå, ettersom vi ikke vet hvor mange biler vi får. Men vi vet at Norge i tillegg til å få de første bilene skal få et godt antall biler, opplyser pr-sjef Stein Pettersen i Opel Norge.
- Volt/Ampera-batteriet: Ikke ett eneste er byttet siden den var ny!
Opel tilbake på kartet
Eksempelvis vil en såkalt foreløpig kjøpskontrakt inngått nå i november ikke love, bare antyde at bilen blir levert i løpet av høsten 2017. Dersom det blir store forsinkelser eller prisøkning utover 325.000 kroner, kan kontrakten oppheves. Opel forlanger for øvrig ingen depositum.
Knut Brandrud, daglig leder i opelforhandleren AS Maskinagentur i Trondheim, forteller om en vanvittig pågang.
– I løpet av fem uker har vi fått like mange bestillinger på Ampera-e som vi får på alle modeller i et halvt normalår, forteller Brandrud.
Han er også er leder i Opel forhandlerforening, og opplyser at Ampera-e-lanseringen allerede har gitt andre ringvirkninger. Som at de har økt salget på andre opelmodeller med mer tradisjonelle drivlinjer.
– Vi merker at det har kommet til en hel del nye kunder som nå har ført inn Opel på handlelista, og vi har fått gjensyn med kunder som ikke har vurdert Opel siden 80-90-tallet, sier Brandrud.
- Ny utfordrer: El-suv med 500 km rekkevidde