Den koreanske avisen Asia Economy skriver at det skal holdes en overleveringsseremoni for Goliat-flyteren ved Hyundai-verftet i Sør-Korea 25. mai i år.
FPSO-en er 90 prosent ferdig og målet er å få den 100 prosent ferdig i løpet av mai, ifølge avisen.
Avisen har nylig besøkt verftet i Ulsan og sett Goliat-flyteren, de har også intervjuet flere i Hyundai Heavy Industries, kommer det frem i reportasjen som Teknisk Ukeblad har fått oversatt.
Samtidig går det rykter i norsk leverandørindustri om at verftet sliter med å få flyteren ferdig i tide.
Les også: Goliat skal være kraftig forsinket
– Avreise i løpet mai
Kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni Norge ønsker ikke å kommentere opplysningene fra den koreanske avisen.
– Planen som vi har kommunisert ved tidligere anledning står ved lag, altså avreise i løpet av mai, sier Wulff til Teknisk Ukeblad.
Etter den opprinnelige planen skulle produksjonen på Goliat-feltet startet fjerde kvartal 2013. Slik gikk det ikke. Forsinket levering av flyteren gjorde at Eni i august 2012 fortalte at de måtte utsette produksjonsstart til tredje kvartal 2014.
Flere i bransjen tror imidlertid nå at Goliat-prosjektet kan bli ytterligere forsinket.
Byggingen av flyteren ved Hyundai-verftet skal være ute av kontroll, meldte offshore.no nylig. Før helgen meldte Upstream at prosjektet kan bli ytterligere ett år forsinket
Les også: Dette har gått galt med Goliat
Trang tidsplan
Asia Economy skriver at den opprinnelige planen var at Goliat-flyteren skulle være ferdig i juli 2013, men at dette ble utsatt fordi Eni ba om endringer av flyterens design.
Hyundai skal nylig ha blitt enig med Eni om leveringsdatoen 25. mai, ifølge Asia Economy.
Fordi seilingstiden fra Korea til Norge er rundt femti dager, kan ikke verftet ta lett på tidsplanen, uttaler en ansatt ved verftet til avisen. For Eni er det kritisk å få installert Goliat-flyteren i Barentshavet før vinterstormene setter inn.
Kan bli ferdigstilt i Norge
Etter det Teknisk Ukeblad erfarer kan det være aktuelt å skipe Goliat flyteren ut fra verftet i Sør-Korea i mai, for så å gjøre plattformen helt ferdig ved et verft i Norge eller Europa.
Aibel i Haugesund, Westcon i Ølen eller Kværner Stord blir nevnt som mulige steder for ferdigstillelse. Det skal være mye arbeid som gjenstår før plattformen kan fraktes ut i Barentshavet.
Eni tilbakeviser disse påstandene.
– Planen er å få den ferdig fra Korea, sier Wulff.
Les også: Nå kommer Talisman med sitt nye Yme-konsept
Kostnadssprekk
Kostnadene i Goliat-prosjektet har allerede sprukket med 7,6 milliarder kroner og de totale kostnadene er nå 38,5 milliarder kroner.
Hovedårsaken til dette skal ifølge Eni være økning i markedspriser, lengre leveringstid for utstyrspakker og høyere råvarekostnader på grunn av sterkt press i leverandørmarkedet, skriver offshore.no.
Etter det Teknisk Ukeblad erfarer, er det også leid inn et stort antall konsulenter for å forsøke å berge tidsskjema i Goliat-prosjektet. Også dette skal bidra til å drive kostnadene.
Utfordringen for Eni skal blant annet bestå i å få flyteren til å etterleve det komplekse NORSOK-regelverket som brukes på norsk sokkel.
Allerede i 2010 påpekte Petroleumstilsynet at Hyundai Heavy Industries har lite kompetanse knyttet til bruk av norsk regelverk og NORSOK-standarder.
Young-Cheol Noh, prosjektleder for Goliat ved Hyundai Heavy Industries, bekrefter overfor Asia Economy at NORSOK-reglene er blant de vanskeligste i bransjen.
Prestisjeprosjekt
Status for Goliat ble nevnt da Enis konsernledelse nylig presenterte selskapets 2013-resultater.
– Goliat er et våre viktigste prosjekter, uttalte Claudio Descalzi, operasjonsdirektør i Eni.
Han fortalte analytikerne at hele prosjektet er 71 prosent ferdig, i tråd med planen.
– FPSO-konstruksjonen i Korea er 89 prosent ferdig og utseiling er forventet i løpet av andre kvartal i år, fortalte han videre.
Enis plan er å starte opp produksjonen på feltet i fjerde kvartal 2014.
Verdens største
Asia Economy beskriver hvordan 3200 arbeidere jobber med å få ferdigstilt den flytende produksjonsenheten som ligger i en enorm tørrdokk ved verftet i Ulsan.
Reporteren beskriver hvordan flyteren er «like ren som et sykehus på innsiden».
Den runde Goliat-flyteren er 112 meter i diameter og 75 meter høy, og er den største av sitt slag i verden. Verdens Denne kan løfte 110.000 tonn skal frakte Goliat-flyteren til Norge.
Les også:
Goliat skal tåle en titusenårsstorm
Slik blir den største utbyggingen i Nordsjøen siden 1980-tallet