Det amerikanske arkitektfirmaet David Hertz Architects Inc. tar gjenbruk av gamle materialer til nye høyder:
De designet et helt hus med utgangspunkt i skroget fra en 35 år gammel Boeing 747 som for lengst har fløyet sin siste tur.
I videoen over ser du flykirkegården hvor jumbojeten ble handlet inn, samt intervjuer med arkitekt David Hertz og eieren av huset.
Feminine former
Byggeprosjektet ble ferdigstilt i fjor, i fjellkanten i Malibu, California.
Utgangspunktet var en 11 mål stor eiendom med panoramautsikt til fjelltopper, en vakker dal og Stillehavet inkludert nærliggende øyer.
Den kvinnelige eieren, en lokal Mercedes-forhandler, ønsket feminine former på huset som skulle pryde prakteiendommen.
Løsningen hadde hun neppe sett for seg.
Les også:
Nå flyr Dreamliner med GE-motorer
Superjumbo skal undersøkes for sprekker
Dette helikopteret kan sette fartsrekord
Norsk teknologi omfavnes av Airbus
Bølgeformet tak
- Jeg ble slått av den fantastiske utsikten fra eiendommen, sier arkitekt David Hertz.
Han ønsket å utforme et hus som gled naturlig inn i terrenget, og en takkonstruksjon som ikke sperret for utsikten.
- I en tidlig skisse av huset, tegnet jeg et bølgeformet tak, og det slo meg ganske raskt at en vinge fra et fly kunne være løsningen.
Så startet researchen for å finne den perfekte vinge.
Vingen fra en Boeing 747, med en flate på over 230 kvadratmeter, viste seg å være løsningen. Den hadde formene som sikret utsikt fra bygget rundt, og var i sin massive helhet egnet som en takkonstruksjon som ikke trengte mer ekstra støtte enn noen diskrete stålbjelker.
Med dette ekstraordinære taket på plass, kunne arkitekten tillate seg enklere linjer i resten av bygget, med betongvegger som følger naturens tegninger i skråningen og store glassflater for å ta vare på utsikten.
Hundrevis av brukte fly
Men hvordan får man egentlig tak i en utdatert Boing 747?
Ikke noe problem – hvis man bor i California.
I researchfasen fant Hertz ut at hundrevis av fly er parkert for godt i delstatens ørkenområder. Disse selges for prisen av råmaterialet, alumineum.
Dermed fikk han sin mer enn 70 meter lange, 59 meter brede og 19 meter høye Boeing 747 for 50000 dollar.
Delene ble fraktet til byggplassen med helikopter.
Eneste byråkratiske hinder, var at huset måtte registreres hos de amerikanske luftfartsmyndighetene (FAA), for å sikre at flygere som trafikkerer området ikke skal forveksle huset med et fly.
- Hva var ellers største utfordring ved å benytte et flyskrog?
- Det var faktisk å få ut detaljert informasjon om konstruksjonsmaterialer og strukturelle egenskaper ved Boeing-flyet. Etter 9/11 ble mye informasjon hemmeligholdt, forteller David Hertz til tu.no.
Gjenbruk
For å sikre best mulig utnyttelse av materialene, er en lang rekke komponenter og deler fra det gamle Boeing 747-200-flyet benyttet i bygningsstrukturen.
Hovedseksjonen bruker begge hovedvingene, i tillegg til to stabiliseringsflater fra flyets haleseksjon som tak på soverommet.
Andre deler av bygningsmassen har fått sitt tak fra materialer i flykroppen. Flyets frontparti utnyttes i sin helhet på en paviljong, og cockpit-vinduene brukes som takvinduer.
Annet materiale fra flyet er omformet og brukes til konstruksjoner som ikke er synlige i det ferdige huset.
Miljøvennlig
David Hertz Architects Inc. broker slagordet “Environmental achitechture”, og er opptatt av gjenvinning.
- Amerikansk industri og forbrukere kaster årlig bort nok aluminium til at vi kunne hadde ha bygget om hele den kommersielle flyflåten hver tredje måned, poengterer Hertz.
Wing House er også utstyrt med solpanel, strålingsvarme og naturlig ventilasjon.
- Har dere flere prosjekter på gang som involverer bruk av gamle fly?
- Foreløpig ikke, men akkurat nå jobber jeg med to prosjekter der vi skal benytte skrog fra gamle skip, sier David Hertz.
Se resten av bildene i bildegalleriet i toppen av saken.
Se også disse sakene fra tu.no/video:
Verdens fremste jetakrobater kommer til Norge
Se hvordan flygere blendes av lasere
Denne båten kan dykke 50 meter