STAVANGER: Ulstein Group har lagt sine mange års erfaring med å lage skipsbroer til grunn og invitert grafiske designere, interaksjonsarkitekter og industridesignere til å komme med innspill.
Resultatet er blitt et helt nytt skipsbroskonsept, Ulstein Bridge Vision.
– Dette er en visjon. Utgangspunktet er å gjøre operasjoner offshore enda sikrere, sier direktør Tore Ulstein, med ansvar for innovasjon.
Ulstein har samarbeidet med Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), Høgskolen i Ålesund og Kwant Controls.
Observasjoner
AHO-designeren tilbragte mange dager om bord i offshorefartøy og observerte hvordan mannskapet brukte utstyret.
Sammen med Ulsteins fagkompetanse på skipsbrosystemer, ble brotenkingen gjort på nytt.
– Dette kunne vi ikke fått til på samme måte om vi skulle gjort det internt. Det er i spenningsfeltet mellom ulike faggrupper med andre tilnærminger og spørsmål vi kommer frem til banebrytende løsninger, sier Ulstein.
Gunvor Ulstein: Norsk skipsbygging har 40 års forsprang
Spill og mobil
Ulstein og eksterne designere har latt seg inspirere av både smarttelefoner, Nintendo Wii og andre spilløsninger, basert på touch og bevegelser.
Utgangspunktet var å gjøre viktig og nødvendig informasjon lett tilgjengelig for kaptein og dem som trenger det, mens unødvendig informasjon ikke skulle forstyrre. Samtidig skal ergonomi hindre at mannskapet blir trøtte og slitne.
– Målet er økt sikkerhet ved å gjøre brukergrensesnittet, samspillet mellom menneske og system, enklere, sier Tore Ulstein til Teknisk Ukeblad.
Blant de spektakulære delene av brokonseptet, er håndbevegelsesstyrt infografikk, der vinduet brukes som display.
Blikkretning
– Da slipper mannskapet å ta blikket vekk fra det som skjer ute på dekk. Det er spesielt viktig på offshorefartøy som har aktiviteter på akterdekk, enten det er forsyningsskip, servicefartøy eller konstruksjonsskip, sier Ulstein.
Konsernsjef Gunvor Ulstein bifaller. Hun har bil med "head up"-display på vinduet. – Veldig nyttig, sier hun.
Brosystemet er utviklet både for vanlig maritim drift og for akterbro, det vil si styring av det som skjer på dekk, enten det er en PSV eller spesialfartøy med avanserte operasjoner.
Les også: Utenlandske verft trenger norsk kompetanse
Visjon og virkelighet
Ulstein Bridge Vision er foreløpig en visjon.
– Første brasilianske X-Bow begynte også som en visjon. Også da hadde vi eksterne industridesignere inne som stilte mange spørsmål og tvang oss til å tenke nytt. Nå håper vi Bridge Vision skal bli – om ikke revolusjonerende – så i hvert fall banebrytende, sier Ulstein.
Ulstein håper å få med partnere og rederier til å bli med på utviklingen videre.
– Vi må ha med noen modige aktører som tør å gå foran, sier Ulstein.
I beste fall kan første fartøy med Bridge Vision være en realitet om drøye to år.
Les også: – Norge er ikke dyrere enn Dubai
ONS-show
Ulstein Bridge Vision ble vist frem for første gang under ONS i Stavanger klokken 15:30 i dag, med næringsminister Trond Giske til stede.
Han har gjennom Forskningsrådet vært med på finansieringen av konseptet hittil. Norsk Designråd har også bidratt.
– Engasjementet fra AHO, både professorer og studenter, var strålende. De brukte mye tid på observasjoner om bord. Det er mye mer nyttig enn å intervjue en kaptein på et kontor, sier Tore Ulstein.
Les også:
Studenter løser arktisk oljevernproblem
Her kjemper de om noen av landets mest ettertraktede studieplasser