Verdens første elektriske sjark er snart i drift. Selfa Arctic i Trondheim bygger båten, som i praksis er en hybrid.
Den nye båten er i all hovedsak lik fabrikantens øvrige fiskebåter.
Den har batteri på 195 kWh, og skal kunne gå på strøm en hel dag under vanlige forhold. Under transport er forbruket 60 kWh, og under fiske 15 kWh.
Et dieselaggregat kan tre støttende til om det er behov for mer strøm underveis, for eksempel om det er godt fiske og man har mye last med seg inn, eller om man av andre grunner er ute lengre enn vanlig.
En 500 liters dieseltank gjør det mulig å fortsette driften i et døgn på aggregat.
Salget eksploderte: For tre år siden ble de kalt «fremtidens skipsmotorer». Nå har de solgt over 100
70 prosent reduksjon i drivstoffutgifter
Selve laderen er om bord i båten, og det eneste som trengs er en vanlig 63 A industrikontakt i land. Ladetiden skal være omtrent 10 timer. Batteriet er spesifisert til å klare omtrent 30 000 ladesykluser.
Jevnt over kan det gi så mye som 70 prosent lavere drivstoffkostnader, ifølge Erik Ianssen, daglig leder i Selfa Arctic Trondheim. I tillegg halveres vedlikeholdskostnadene.
Båten er en Selfa El-Max 1099, som er 11 meter lang og 4,2 meter bred. Den har en lastekapasitet på 20 kubikk, og er utviklet for kystfiske.
Plassbruken til hele det elektriske fremdriftssystemet er marginalt større enn et vanlig fremdriftssystem. Lasterommet er innkortet med 20 cm.
Fremdriftsanlegget er levert av Siemens. Batteripakken er levert av Corvus, som også leverer batterier til blant annet elfergen Ampere.
Les også: Slik vil ekspertene bygge Stad skipstunnel
Bedre arbeidsmiljø
Ianssen forklarer at en elektrisk fiskebåt i tillegg til lavere driftskostnader har fordelen at det er mindre belastende for de som jobber om bord. Mens man ligger og fisker må dieselmotoren på en vanlig fiskebåt gå, noe som skaper både støy og eksos.
Over helgen skal båten settes i drift, og testes i en måned før den leveres til kunden.
– Markedet vil gjerne ha det. Vi begynte så smått med dette i 2000, og så har det bare økt på siden 2007-2008. Markedet vil gjerne ha det.
Siden dette er den første båten av sitt slag, er det ikke en billig affære å gå for en elektrisk fiskebåt.
– Vi har høyere komponentkostnader når vi handler en og en komponent, og alt er i sin spede begynnelse.
Selfa Arctic har fått støtte av Transnova og Fiske- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) til utviklingen av hybridbåten.
Les også: Dette skipsdesignet kan være framtiden
Reduksjon av CO2-utslipp
I det langt løp ligger det også et miljøaspekt i elektrifisering av fiskebåter. Ifølge en rapport fra FHF er det mulig å redusere det årlige CO2-utslippet i Norge med 80 000 tonn ved elektrifisering av mindre fiskebåter.
Ianssen mener myndighetene må gå inn og støtte innkjøp av slike båter dersom de ønsker at utslipp fra fiskebåter skal gå ned. Han ser for seg en ordning lignende den som eksisterer for elbiler, slik at en overgang til elektrisk fiskeflåte kan komme i gang.
– Staten må betale mellomlegget. La oss si at en fiskebåt koster fem millioner, og en elektrisk kanskje sju millioner. [Prisforskjellen] vil etter hvert gå ned, men i starten må de være med å betale. Det må selvsagt staten bestemme, men om de vil ha lavere utslipp så det er veien å gå, sier Ianssen.
Les også: Nå lader batterifergen mer enn hun trenger
Etterlyser virkemidler
– Det vil på ingen måte ta så lang som omstillingen til elbiler. Båter er litt lettere å omstille, selv om det vil ta noen år. Virkemidler må på banen, eller så blir det ikke noe av det, ellers blir det ikke noe av det Stortinget har bestemt, at vi skal redusere utslippene med 40 prosent.
Selfa Arctic har også planer om å produsere passasjerbåter med hybriddrift, men dette ligger frem i tid.
– Men teknologien for hurtiggående passasjerbåter med null utslipp har vi, sier Ianssen.
Nytt hurtigbåtkonsept: Nytt hurtigbåtkonsept: Kløyver fjorden i 50 knop