Prisen for Norges smarteste industribedrift ble utdelt under Industrikonferansen onsdag.
Prisen gikk til treforedlings- og kjemibedriften Borregaard ved Sarpsborg.
Isolasjonsprodusenten Glava og teknologiselskapet Goodtech kom på henholdsvis annen- og tredjeplass.
Vinneren ble kåret av en jury sammensatt av representanter fra Storting, næringsliv, presse og akademia.
– Stolte
Arbeidsgiverorganisasjonen Norsk Industri, i samarbeid med Siemens, står bak prisen, som skulle gå til den bedriften som er flinkest til å bruke ny teknologi for å utnytte ressurser og kompetanse.
Kommunikasjonsdirektør Dag Arthur Aasbø tok i mot prisen for Borregaard.
– Vi er stolte og ydmyke. Stolte fordi vi har kunnskap og kompetanse som har gjort at vi har overlvd i 125 år, og vil fortsette. Ydmyke fordi vi vet at det er mange andre smarte bedrifter i landet, sa Aasbø.
KRONIKK: Takker Norge nei til det neste industrieventyret?
Kunnskap fra atomindustrien
Borregård produserer miljøvennlige biokjemikalier og biomaterialer av fornybare råmaterialer. Borregaard konkurrerer også internasjonalt i markedet for ingerdienser og finkjemikalier.
Under utdelingen ble Borregaards driftssenter, som samkjører 15 fabrikker, trukket frem som et viktig eksempel på innovasjon i selskapet.
– Under arbeidet med driftssenteret har vi hentet verdensledende kunnskap, fra blant annet atomindustriens sikkerhetssystemer og kybernettikk, det har gitt oss kraftfulle resultater, sa Aasbø til Teknisk Ukeblad.
Les også: – Derfor er norsk leverandørindustri verdensledende
Viktigere enn oljefondet
Juryen har lagt til grunn at "selskapet gjennom investering i høyteknologi og kompetanseutvikling, har oppnådd økt konkurransekraft gjennom større driftsstabilitet og effektivitet, samt større fleksibilitet i organisasjonen."
Under utdelingen fortalte jurymedlem Anne-Marit Panengstuen, divisjonsdirektør for Industry Automation & Drive Technologies i Siemens, at produktiviten i Norge har falt sammenlignet med våre viktigste handelspartnere siden 2006, og at det derfor er viktig å fremheve smart industri.
– Norsk produktivitet er uendelig mye viktigere enn oljefondet, sa Panengstuen.
Teknisk Ukeblad er mediapartner for kampanjen "Norges smarteste bedrift".
Les også:
Kleven belønner de ansatte med bonus