Leddbussen Autotram Extra Grand består av tre deler og har to ledd. Den er 30 meter lang og har plass til 256 passasjerer (96 sitteplasser pluss 160 ståplasser).
Til sammenligning har NSBs nye Flirt regiontog 264 sitteplasser.
Bussen er verdens lengste.
Farkoster med denne størrelsen er etterspurt som pendlerbusser mellom forstader og bykjerner i Latin-Amerika og Asia.
Jomfruturen gikk 22. august i Dresden, skriver nyteknik.
Les også: Her kjører landets første hydrogenbuss
– Enkel å styre
Det tekniske universitetet i Dresden og Wittur Electric Drive har deltatt i utviklingen av bussen. Bussen er produsert av Göppel Bus i Türingen.
Bussen skal være like enkel å styre som en buss på 12 meter, ifølge produsenten.
Tre av bussens akslinger styres av et elektrohydraulisk system. Algoritmen som kontrollerer systemet er utvilklet av Fraunhofer IVI.
Les også: Ås-studenter bygget enestående elektrisk motorsykkel
Hybrid
Autotram-teknologien kombinerer fordelen fra skinnegående transport med fordelene fra veitransport. Systemet gjør det mulig å transportere store mengder pendlere uten å investere i dyr infrastruktur som skinner.
Bussen er utstyrt både med elektromotorer, oppladbare batterier og en dieselgenerator. Hjulene drives av elektromotorer som får kraft enten fra batteriene eller fra dieselgeneratoren.
Les også:
Derfor lammes togtrafikken av småfeil
– Skal være operasjonell 99 prosent av tiden
– Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard