Oppjekkbare rigger, eller det som i bransjelingo kalles jackup-rigger, er i dag noen av de mest populære mobile boreenhetene som brukes til leting og utvikling av nye felt.
Helt siden den aller første typen ble bygget i 1954 har det kommet stadig nye typer på markedet, men grunnprinsippet er det samme: Plattformbenene står på havbunnen, mens boreutstyret jekkes opp langs benene.
Når benene ikke står på bakken, flyter riggen, noe som gjør det mulig å frakte den til andre felt og nye oppgaver.
Les også: Dette er verdens 11 største oljeselskaper
Sværing
Den siste oppjekkbare riggen i rekken er Maersk Drillings Intrepid, som nå nærmer seg ferdigstillelse ved Keppel Fels-verftet i Singapore. Dette er en skikkelig rugg av en rigg på over 25 000 tonn som er utviklet for å takle tøffe forhold.
Benene er 206,8 meter lange, hvilket gjør den til verdens største oppjekkbare rigg. Den er i tillegg designet for å operere hele året i Nordsjøen i vanndybder ned til 150 meter.
Riggen er utstyrt med et system som gjør det mulig å koble på nytt utstyr på borestrengen under boring, noe som gjør at det blir minimalt med nedetid.
Les også: Norsk «brønnslikkepott» tas i bruk i Midtøsten
Kommer til Nordsjøen
Så fort Intrepid er ferdig skipes den til Nordsjøen og det Total-opererte feltet Martin Linge, der den skal bore komplekse og krevende brønner.
Her skal den operere i opptil fire år i en kontrakt som er verdt drøye 3,3 milliarder kroner.
Forventet oppstart for Martin Linge-feltet er for øvrig sent i 2016.
Les også: Over 40 år etter første funn skal det produseres på Martin Linge
Stor bestilling
Maersk Drilling bygger fire av denne typen rigger i første omgang, noe som koster dem omtrent 15,5 milliarder kroner.
De tre første seiler ut fra Keppel Fels i år og neste år, mens den siste leveres fra DSME i Sør Korea i 2016.
Les også:
Her er 26 av de viktigste teknologiene fra oljebransjen
Her er verdens største offshore-anlegg for høyspent likestrøm