INDUSTRI

Dette flyet bruker mye mindre drivstoff

Utviklet av NASA.

Forsøkene med vingeflyet X-48B startet i 2007.
Forsøkene med vingeflyet X-48B startet i 2007. Bilde: Boeing
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
26. jan. 2013 - 09:47

Nasa har utviklet en revolusjonerende produksjonsmetode som kan åpne for vingeformede fly.

Flydesignet bruker langt mindre drivstoff enn konvensjonelle fly med rørformet skrog, skriver MIT Technology Review.

Teknikken er utviklet under Nasas ERA-prosjekt (Environmentally Responsible Aviation).

Les også: Flyet tok av på egen hånd

Skrogstyrke er utfordring

Det har lenge vært kjent at et rokkeliknende flydesign, en såkalt hybrid wing eller Blended Body Wing (BWB), bruker langt mindre drivstoff enn fly designet på en konvensjonell måte med vinger festet til et rørformet skrog.

Det alternative designet kombinerer vinge og flyskrog.

En av de største utfordringene med vingefly-designet er imidlertid å bygge flyene sterke nok.

En av fordelene med et tradisjonelt rørformet design på et flyskrog, er at det er forholdsvis enkelt å bygge et sterkt nok skrog.

Et vingeformet flyskrog, vil derimot bli en flat, kasseliknende struktur med enkelte nesten rette vinkler. Å bygge dette sterkt nok og samtidig lett, byr på store utfordringer.

Nå har Nasa funnet en produksjonsmåte der skroget bygges av karbon. Produksjonsmetoden senker vekten på strukturelle komponenter i et slikt fly med en fjerdedel.

Les også: Slik blir passasjerflyene om 20 år

Manøvrering

En annen utfordring har vært hvordan et slikt fly uten hale skal manøvreres - spesielt i lave hastigheter. Nasa har deltatt i et forskningsprosjekt sammen med Boeing og Pratt & Whitney der slike hybridfly er testet.

I forbindelse med prosjektet, er gjennomført 92 testflygninger med X-48B, et ubemannet fly med hybrid-design og vingespenn på 6,4 meter.

Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet om NASA og Boeing prøvekjører vingefly X-48B, som startet i 2007.

Mindre støy

Vingefly-designet skal også være langt mer stillegående enn konvensjonelle fly.

Årsaken er at flymotorene kan monteres på toppen av skroget, og ikke under vingene. Flyets skrog skjermer derfor lyden fra å nå bakken. Støyreduksjonen skal tilsvare 15,5 desibel, ifølge aviationweek.

Her er en simulering laget av NASA som sammenlikner flyets lyd med en Boeing 777.

Les også:

Her er Dreamliner-problemet  

Europa - Australia på 90 minutter

Dieselbiler forurenser over dobbelt så mye som testene viser  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.