Frykt for brann og røyk, samt ubehag ved å være innestengt, virker mest skremmende.
Dette kommer frem i en undersøkelse gjort for If Skadeforsikring og Norges Lastebileierforbund.
Etter ras og stengning av mange sentrale motorveitunneler det siste året oppgir én av fire at de er blitt mer skeptiske til tunnelkjøring.
Tre av ti oppgir at de frykter at tunnelkonstruksjonene skal bryte sammen.
Les også: Vil ha ny tunnel og nytt Oslo S
Øver på katastrofe
Oslofjordtunnelen har et belastet rykte, og det er slett ikke uten grunn: 13 branner på 10 år er en heller frynsete statistikk og gjør at tunnelen befinner seg i toppen på brannstatistikken.
Nylig gjennomførte Statens Vegvesen, lokale brannvesen og andre organisasjoner en stor katastrofeøvelse i Oslofjordtunnelen.
Brannvesenet er veldig klare i sine råd om hva man bør gjøre når ulykken først er ute:
– Det viktigste er å komme seg ut av tunnelen. Med bilen, sier brannsjef i Søndre Follo brannvesen, Ole Bjørn Kaasa.
– Så langt det går, ønsker vi at alle skal forsøke å snu bilen og kjøre ut av tunnelen. Dersom dette ikke går, er det viktig at man bruker de nye evakueringsrommene. Det er nødbelysning som viser vei til evakueringsrommene, og der er det trygt å være. Det er også egen lufttilførsel i rommene, forteller han.
Oppgradert sikkerhet
- Etter brannen i Oslofjordtunnelen 23. juni i fjor har vi satt i verk mange tiltak og det er gjort en rekke undersøkelser. Det finnes ikke en undersjøisk tunnel som er sikrere enn denne, sier brannvernleder Torbjørn Tollefsen i Statens Vegvesen, og ramser opp tiltak som er satt i verk: 26 nye evakueringsrom er blitt installert, sammen med egne nødlys av LED-typen. Disse skal vise evakuerende veien til nærmeste evakueringsrom.
– Lysene vil alltid peke vekk fra brannen, så man risikerer ikke å løpe inn i flammene, forteller Tollefsen.
I tillegg har Statens Vegvesen installert kraftigere vifter som kan blåse røyk ut av tunnelen. Ved å finne ut av hvilken retning bilen har kjørt kan vegtrafikksentralen styre viftene slik at vinden blåser i en bestemt retning i tunnelen. Det kan være avgjørende for brannvesenet.
Det er også gjort forbedringer i veimarkeringen, som nå forteller lastebilsjåfører at de må kjøre med lavt gir.
Les også:
Disse tunnelene skal redde Oslo