I 2010 fikk Yme-prosjektet refs og pålegg fra Petroleumstilsynet etter en inspeksjon på verftet i Abu Dhabi hvor SBM bygde plattformen.
Ptil fant at ventiler, rør, flenser og annet vitalt utstyr hadde allerede synlige korrosjonsangrep og skader. Dessuten var ikke tidligere bemerkninger fra Ptil blitt fulgt opp.
Les også: Yme-reparasjonene kraftig forsinket
3000 timer kranservice
Preservering fortsetter å være et stort problem, og mye utstyr har blitt ødelagt mens plattformen har stått offshore.
Blant annet blir roterende utstyr ødelagt fordi man ikke kan starte dem opp mens alt reparasjonsarbeidet pågår.
Store mengder pakninger er i ferd med å byttes ut. Booster-kompressorer har blitt sendt til UK for full overhaling. Og problemer med begge kranene har krevd 3000 timer service.
I april i fjor ble partnerne i Yme-lisensen informert av operatøren Talisman om at det var funnet svakheter ved mange av sveisene på plattformen, og flere tusen sømmer må gjennomgås på nytt.
Varsler til Oljedirektoratet: Vil hugge opp Yme-plattformen
Kortslutninger og for mykt stål
Det elektriske utstyret fungerer ikke på plattformen. Koblingsbokser har fått godkjentstempel, men ledningene er feilkoblet og det mangler dokumentasjon på de ulike inngrepene som er gjort.
Noen av inngrepene er gjort uten tillatelse. Flere kontrollpaneler har kortsluttet. Blant annet må et sterkstrøm-koblingsanlegg skiftes ut.
Fakkelbommen er ikke laget med lavtemperatur stål, så det er usikkert om stålet er hardt nok. Og det er store problemer knyttet til materialsporbarhet.
Talisman har satt i gang et arbeid for å få oversikt over materialet som er brukt i rørsystemene på plattformen.
Les også: Avdekket materialfeil på Yme-plattformen
Hull i brannvegger
Ventilasjonsanlegget var feildimensjonert, og har derfor blitt byttet ut.
Det er store problemer med såkalt passivt brannvern, blant annet er det brannvegger som er fulle av hull. Kabelstiger er overbelastet på grunn av for mange kabler.
Det er også flere software-problemer, blant annet hindret et kontrollsystem nedstenging av en motor.
Commisioning-databasen som skal holde orden på hvilke systemer som er klare for idriftsettelse er full av mangler. Høyttaleranlegget skal ha vært mangelfullt.
Yme: To operahus ut av vinduet
Kan være ubrukelig
Den mest alvorlige feilen er at plattformen er for tung. Ifølge SBM er det fremdeles er 550 tonn tilgjengelig for variable og fremtidige laster, men det er usikkert fordi flere vektceller ikke fungerer.
Teknisk Ukeblad har tidligere meldt at Talisman frykter at plattformen kan være ubrukelig i høye bølger på grunn av såkalte ringingseffekter.
Les også: Yme-plattformen kan være ubrukelig