Snart fem måneder etter jomfruferden, har Sikorsky nå to eksemplarer av nye CH-53K King Stallion i flytesting i Florida.
Og apropos hingst, det er mye «gamp» om bord i dette helikopteret. Faktisk 22.500 av dem (akselhestekrefter, shp).
- Tre AW101 skal testes i lufta: Nå er Norges nye redningshelikopter ferdig
Mer nyttelast
CH-53K er en videreutvikling av CH-53E Super Stallion som US Marine Corps har brukt siden tidlig 1980-tall og som vi sist så på norgesvisitt nå under Cold Response i Trøndelag.
Designen er imidlertid eldre enn som så. Ur-varianten av helikopteret, Sea Stallion, ble operativt allerede i 1966.
Den nye versjonen av det tunge transporthelikopteret er konstruert for å kunne bære tre ganger så mye nyttelast, mer enn 12 tonn, som forgjengeren CH-53E i en oppdragsradius på 110 nautiske mil i såkalte «high hot»-forhold.
Helikopteret har en maksimal avgangsvekt på 39,9 tonn og skal klare en marsjhastighet på 141 knop.
Kabinarealet er på romslige 24,57 m2 med en takhøyde på to meter.
- Stappfullt av nyvinninger: Her flyr det nye Airbus-helikopteret for første gang
Forsinket
Bakketestmaskinen («ground test vehicle», GTV), startet opp motorene første gang i januar 2014. På dette tidspunktet var planen å ha den første flytestmaskinen i lufta samme år.
I stedet var det først i oktober 2015 at den første K-versjonen fløy for første gang fra Sikorskys testsenter i West Palm Beach.
Det 90 år gamle selskapet ble for øvrig på samme tid kjøpt opp av Lockheed Martin.
Nå er også helikopter nummer to igang med flytesting, melder Sikorsky.
Per mandag 14. mars hadde disse to maskinene akkumulert 35 flytimer.
- S-92A er kritisert for å ha mye støy og vibrasjoner: Nordsjø-helikoptre får stealth-teknologi
Nye GE-motorer
Foruten mer effektive og kraftige motorer og transmisjon, har den nye versjonen blant annet nydesignede rotorer med sju nedovervinklede bladtupper på hovedrotoren, fly-by-wire og mer bruk av komposittmaterialerer.
Det er fortsatt General Electric som lager motorene. Men dagens tre T64-motorer som sitter i CH-53E Super Stallion erstattes av nyutviklede GE38-1B-motorer som hver yter maksimalt 5.595 kW.
De to flyene som nå er i lufta kalles «Engineering Development Models» (EDM) og brukes til å gradvis utvide rammene helikoptrene kan operere innenfor.
- Låner adaptiv cruisekontroll-sensorer: Billig bilteknologi kan redde liv i helikopter
Har bestilt 200
For eksempel har USMC-testflygerne nylig vært oppe i en hastighet på 120 knop, tilsvarende toppfarten til dagens CH-53E.
Det bygges ytterligere to EDM-er. Disse skal brukes til å teste og verifisere ytelser på drivlinje og avionikk.
US Marine Corps har bestilt 200 helikoptre som skal fordeles på ti skvadroner.
Etter den opprinnelige planen skal CH-53K ut i disse avdelingene i 2019.
Samtidig skal det nevnes at flytestprogrammet er beregnet å vare i tre år, så dette er et ambisiøst tidsskjema.
- «Teppebanker-lyd»: Unike bilder viser hvorfor helikoptre støyer
Effekt som sju Sea King
Gassturbinene om bord i King Stallion har altså en samlet effekt på oppunder 17 megawatt.
Til sammenligning leverer de to Rolls-Royce Gnome 1400-motorene, som sitter i de norske Mk43 Sea King-redningshelikoptrene, cirka 2,5 MW.
Også den norske 330-skvadronen er i ferd med å settes opp med tremotors-helikoptre:
Det første av 16 bestilte AW101 er nettopp ferdigbygget i Yeovil i England og skal sammen med to andre maskiner flytestes det kommende året.
Sea King-etterfølgeren er utstyrt med tre GE CT78E-motorer som samlet yter maksimalt cirka 5,7 MW.
Tittelen «verdens sterkeste helikopter» tilhører russiske Mi-26 som er produsert siden 1980.
Det har to enorme Lotarev D-136-motorer som til sammen kan yte 17 MW.
- Fire sannsynlige kandidater: Ett av disse kan bli nytt politihelikopter
Ny versjon i fjor
Faktisk er siste versjon av helikopteret, Mi-26T2, enda litt sterkere.
De moderniserte D-136-2-turbinene med elektronisk motorstyring (fadec/«full authority digital engine control») bidrar til å øke effekten med 368 kW ved fullt pådrag.
Russian Helicopters startet serieproduksjon av T2-versjonen på Rostvertol-fabrikken ved Azovhavet i fjor.
Helikopteret har fortsatt en maksimal avgangsvekt på 56 tonn, en åtteblads hovedrotor og kan bære 20 tonn nyttelast.
- Første sivile: Her letter Bell-helikopteret med fly-by-wire