Trafikken på Gardermoen ventes å øke med fem millioner passasjerer fra 2017. For å ta unna passasjerveksten, planlegger Flytoget å kjøpe inn åtte nye togsett.
– Allerede i dag er det for få seter på morgen og ettermiddag, ved å gå til anskaffelse av flere togsett vil vi kunne tilby flere seter på de mest travle avgangene, samtidig som vi vil kunne ta unna den forventede veksten i tiden fremover, sier Hans Kristensen, direktør for sikkerhetsteknikk, og leder av styringsgruppa som står for innkjøpene av de nye togene.
Les også: Svenskene har bygget for 200 km/t. Det er bare for Norge å koble seg på
Blir hyllevare
Onsdag 5. februar la Flytoget ut en anbudsforespørsel på de åtte togsettene.
Forespørselen inneholder en rekke funksjonskrav som blant annet omfatter makshastighet på minst 210 km/t, minimum 236 seter per tog og universell utforming. Krav til reisetid mellom Oslo S til Oslo Lufthavn skal forblir uendret, og skal ikke overstige 19 minutter.
– Vi har allerede fått henvendelser fra flere togprodusenter som er interessert i oppdraget, forteller Kristensen.
Han sier Flytoget ikke har sett seg ut noen spesiell type tog, men at det ikke vil være aktuelt med samme togtype som dagens togsett.
– De togsettene i har i dag var en engangsproduksjon, så de blir det ikke. Men det er mange gode togtyper ute i markedet. Vi er ute etter togsett som er i bruk andre steder, og som er satt i produksjon, vi er ikke ute etter å utvikle nye tog, sier Kristensen.
Forventer økt vedlikehold
Dagens togsett på Flytoget har vært i bruk i 16 år.
– Det er halve den forventede levetiden deres, opplyser Kristensen.
Han sier 16 av de 16 togsettene er i bruk tre dager i uken, de resterende fire dagene er 15 av togsettene i bruk.
– Vi må ta høyde for noe mere oppgraderinger og vedlikehold av togsettene fremover, så vi er helt avhengig av nye togsett for å fortsette å levere som vi gjør i dag, sier han.
Les også: Første t-banelinje har fått 4G
Interesse i bransjen
Flytoget regner med å bruke rundt en milliard kroner på de åtte nye togsettene, og flere leverandører har allerede meldt sin interesse.
– Vi har ikke tatt noen endelig avgjørelse om å sende inn tilbud, men vi synes oppdraget ser veldig interessant ut, sier Per Bærø i Siemens.
Bærø forteller at Siemens har flere tog som passer inn under Flytogets spesifikasjoner.
– Høyhastighetstoget ICx burde passe fint til oppgaven. Det har en maksfart på 250 kilometer timen, følger kravene til universell utforming, og antall seter kan tilpasses kundens ønske, forklarer han.
ICx er utviklet for Deutsche Bahn. De første togsettene ferdigstilles i løpet av våren 2014.
Vil vurdere forespørselen
Også Alstom vurderer Flytogets forespørsel som interessant.
– Vi følger svært interessert med i prosessen med innkjøp av nye flytog, sier Carl Åge Bjørgan i Alstom.
Han bekrefter at også Alstom har togsett som passer inn under Flytogets spesifikasjoner.
– Vi har høyhastighetstog som går helt opp til 360 kilometer timen, og har tidligere levert togsett til Arlanda Express flytog, sier han.
Flytoget håper på å inngå avtale med leverandør i løpet av 2014, så de første togene kan være klare til testing våren 2016.
Les også:
Slik skal det bli færre signalfeil på Drammenbanen
Oslos nye praktgate hviler på 1100 pæler
Samferdselsministeren har en hemmelig fortid i miljøbevegelsen