Elbiler er så å si lydløse i lave hastigheter. Det er en problemstilling som blir tatt på alvor av både bilprodusenter og myndigheter.
Løsningen kan bli å utstyre de ladbare bilene med elektronisk generert lyd. Spørsmålet er fortsatt hva som er en hensiktsmessig lyd? Dette prøver det danske selskapet Delta å besvare.
Stem på alternativene
Til klimaforhandlingene i København, der delegatene blir fraktet rundt i elektriske biler, lanserer Delta 13 alternativer til elbillyd. Selskapet har utstyrt en Nissan Qashqai, konvertert til elbil, med retningsbestemt høyttaler som skal prøve ut de forskjellige lydene.
– Når man kjører elbil, opplever man ofte at myke medtrafikanter går eller sykler ut i veien rett foran elbilen, rett og slett fordi de ikke hører den. Utfordringen er å finne en lyd som både advarer om at elbilen nærmer seg, uten at den blir for støyende og sjenerende, sier lydspesialist Torben Holm Pedersen i Deltas SenseLab.
Hvorvidt de har lyktes, kan du selv bedømme. Delta inviterer til en internettavstemning for å plukke ut en vinnerlyd.
Skummelt nær
Man kan like eller mislike dieselknatring, men den fungerer i hvert fall som et lite varsku for fotgjengere.
En studie utført ved University of California, Riverside på oppdrag fra det amerikanske blindeforbundet i fjor, sammenlignet lyden fra en bil med forbrenningsmotor og en hybridbil som kjørte på ren el – begge i åtte kilometer i timen.
Den konvensjonelle bilen ble i gjennomsnitt hørt på 8,5 meters hold, mens den elektriske først ble oppdaget da den var drøyt to meter unna.
Danske Henrik Fisker, som kommer med sin Fisker Karma neste år, har fortalt at den ladbare hybriden skal høres ut som en «blanding mellom et romskip og en Formel 1-bil».