Overfarten fra Breistein til Valestrand på Osterøy utenfor Bergen ligger an til å bli landets første på hydrogendrift.
Fergen MF «Ole Bull» som trafikkerer strekningen skal bygges om, og den kan komme i drift som hydrogenhybrid neste år.
Stortingets Energi- og miljøkomite ble i høst enige om å be regjeringen om å få fortgang i utbredelsen av ferger med nullutslipp, og oppfordrer blant annet til å få inn anbud på hydrogendrift.
Dette prosjektet er imidlertid ikke en del av en anbudsrunde, men likevel kan det lille fergeselskapet Osterøy Ferjeselskap bli landets første operatør av en bilferge med brenselceller.
Kan bli permanent
Det er CMR Prototech som skal stå for teknologien og installasjon av systemene om bord.
Om det viser seg å bli en suksess, kan hydrogendriften bli permanent.
Osterøy Ferjeselskap er villige til å stille fergen til disposisjon, og ifølge Tjalve Magnusson Svendsen, researcher i CMR Prototech i Bergen, har det vært viktig for fergeselskapet å være miljøbevisste og innovative for å opprettholde konkurransekraft og å sikre videre drift av strekningen.
Fergeselskapets «konkurrent» er i dette tilfellet Osterøybrua, som åpnet i 1997, og var nedbetalt i juni 2015. Sambandet drives i dag uten tilskudd.
Fergeselskapet har tidligere forsøkt å få tilskudd til å elektrifisere fergedriften, men fikk ikke utviklingsmidler fra fylkeskommunen til dette.
Hybridløsning
Hydrogendrift kan igjen gi liv til elektrifiseringen av fergen. I første omgang er det snakk om å erstatte en av to dieselmotorer med en elektromotor drevet av hydrogenbrenselceller, støttet av en batteripakke på rundt 100 kilowattimer.
Omtrent 70 prosent av energiforbruket vil kunne dekkes av hydrogen.
Prosjektet blir en viktig testgrunn for CMR Prototech. Her skal de teste hvordan brenselcelleteknologi som benyttes i blant annet busser fungerer til maritimt bruk.
Ifølge Svendsen er målet å kunne trekke ut data på hvordan systemet fungerer for typisk ferjedrift.
– I tillegg vil erfaringer fra dette prosjektet være med å legge grunnlag for utarbeidelse av regelverk for bruk av hydrogen og brenselceller i fartøy. Det overordnede målet med prosjektet er å muliggjøre nullutslipp på alle norske ferger og andre fartøytyper, og vi mener Ole Bull-prosjektet er et viktig steg på veien for å oppnå dette, sier Svendsen.
Kan bli grunnlag for andre hydrogenferger
Erfaringene skal brukes til å utvikle brenselcelleferger som alternativ på strekninger der batteridrift er upraktisk å få til. Det kan skyldes lang overfart, eller for svak kapasitet i elektrisitetsforsyningen i området.
Akkurat denne overfarten er drøyt to kilometer lang, kunne antakelig fungert med ren batterielektrisk drift. Men den egner seg uansett til å prøve ut teknologien, og Prototech ser for seg at fergen kan fungere som en testlab.
– For vår del ser vi det som avgjørende å kunne ha en testplattform der vi har mulighet til å teste ut teknologien, og basert på erfaringer herfra danne grunnlag for utvikling av fullskala hydrogenferger. Denne fergen gir gode muligheter til å plassere moduler på dekk, som enkelt kan tas av og på ved behov, sier Svendsen.
Bygger på erfaringer fra mindre skala
CMR Prototech har tidligere kjørt et testprosjekt på den lille passasjerfergen MF «Vågen» som trafikkerer Vågen i Bergen.
Svendsen sier at de bygger videre på gode erfaringene derfra, som hvordan de setter sammen et system bestående av blant annet brenselceller og batterier.
– Samtidig fikk vi erfart at en av hovedutfordringene med å demonstrere bruk av hydrogen og brenselceller i båt, særlig med passasjerdrift, er at en er avhengig av å dokumentere at systemet kan designes minst like sikkert som et konvensjonelt system. Dette er et godt stykke arbeid som må gjøres om en skal ha mulighet til å ta i bruk brenselcelle og batterihybrider som nullutslippsløsninger til sjøs, og vil naturligvis være et av hovedfokusene i dette prosjektet, sier Svendsen.
Hydrogen levert av GreenStat
Foreløpig er dette et forprosjekt, som er støttet av Hordaland Fylkeskommune og NCE Maritime CleanTech. I øyeblikket utarbeides spesifikasjoner, og det hentes inn informasjon om komponenter og system.
De skal søke finansiering i løpet av våren, og målet er å få dette på plass innen sommeren. I så fall kan engineering og testing på land gjøres i høst. Går det i orden, kan hydrogendrift komme i gang tidlig neste år.
I tillegg til endringene på fergen, må det også sørges for leveranse av hydrogen.
Denne delen skal GreenStat sørge for. I en tidlig fase ser Svendsen for seg at det blir snakk om tilkjørt hydrogen, men det legges opp til etablering av hydrogenproduksjon på kai, eller i nærheten.
Dette vil bli en varig løsning, som kan bli aktuell til å produsere hydrogen til andre formål.
Utgangspunktet er at fergen skal tankes med hydrogen en gang i døgnet. Om det i tillegg produseres nok til å forsyne andre sluttbrukere, kan det på sikt redusere kostnadene for hydrogen.
Hvor mye prosjektet vil koste, ønsker ikke Svendsen å si, ettersom alle faktorer ikke er avklart.