Apple er ikke særlig meddelsomme om fremtidige produkter og planer. Men det betyr ikke at andre ikke prøver å avsløre hva som finnes av produktplaner.
En måte å gjøre det på er å spørre analytikerne som følger komponentbestillingene.
DisplaySearch har spesialisert seg på å vite alt som skjermer av ulike slag, og skjermen er kanskje den beste indikatoren til hva som kommer av produkter.
Skal noen lansere et stort produkt, må det store bestillinger til svært lang tid på forhånd.
Les også: Slik foregår et innbrudd i mobilen din
Henger etter
I et blogginnlegg skriver DisplaySearch-analytiker David Hsieh at Apple ser ut til å ha falt av lasset på skjermsiden. Tidligere var de den som ledet teknologien, men nå er de forbikjørt av stadig flere.
Mens andre har rast forbi og tilbyr FullHD-skjermer på 5 til 6 tommer har Apple forblitt på en firetommers mobilskjerm med 1136 ganger 640 punkters oppløsning i halvannet år.
Les også: Nye iPhone kan gi megamarked for norske Idex
Slår tilbake
Basert på forskningen på leveransekjeden tror Hsieh at Apple vil endre skjermene, oppløsningen deres og størrelsen på en rekke nye produkter.
Her er hva han tror kommer og når. Vi ser ingen grunn til å ringe Apple for å få deres kommentar.
Nåværende produkt | Skjerm | Nytt produkt | Skjerm | Lanseres |
iPhone 5 | 4” 1136×640 | iPhone 6 | 4.7” 1280×720; 5.7” 1920×1080 | Q2’14 |
iPad | 9.7” 2048×1536 | iPad 5 | 9.7” 2048×1536; Tynn ramme | Q4’13 |
Ny iPad | 12.9” 2732×2048 | 2014 | ||
iPad mini | 7.9” XGA | iPad mini 2 | 7.9” 2048×1536; | Q4’13 |
MacBook Air | 13.3” 1440×900 | MacBook Air (ny) | 12” 2304×1440; low power | 2014 |
Apple TV | 55”, 65” UHD (4K) 120Hz LCD | Q3’14 | ||
iWatch | 1.3”/1.63” 320×320 fleksibel AMOLED | Q4’14 |
Les også:
Mobil-spill kan ha slått ut Norsk Tipping
– Smartklokker blir «det neste store»