Allseas-fartøyet «Pioneering Spirit» - tidligere kjent som «Pieter Schelte» - skal stå for de tyngste løftene på Johan Sverdrup-utbyggingen i Nordsjøen.
Det er Statoil som melder dette i dag.
– Vi har inngått kontrakt med Allseas for installasjon av tre plattformdekk på Johan Sverdrup. Fartøyet skal installere dekkene til bore-, prosess- og boligplattformene, heter det i meldingen.
Les om kontroversen rundt nazi-navnet: Yme-fjernere oppkalt etter avdød nazi-ingeniør
26.000 tonn
Plattformdekket til boreplattformen skal installeres i 2018, mens de to andre skal på plass i 2019.
Fartøyet – som nylig måtte skifte navn på grunn av nazi-koblinger – er verdens største tungløftefartøy og kan løfte opp til 48.000 tonn.
– Det tyngste løftet på Johan Sverdrup er dekket til prosessplattformen som veier om lag 26.000 tonn, opplyser Statoil i meldingen.
Les også: Nazi-oppkalt gigantskip får nytt navn etter jødiske protester
Skal fjerne Yme
Allseas skal overføre dekkene til Pioneering Spirit, som deretter skal transportere dem ut på Johan Sverdrup-feltet. Ute på feltet løfter den dekkene opp på stålunderstellet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
– Plattformdekkene settes sammen på land for deretter å bli fraktet ut i havet og løftet på plass. Fordelen med å bruke denne metoden er at plattformdekkene ferdigstilles og testes på land. Det gjør at timeantallet i havet reduseres, noe som sparer både tid og kostnader, skriver Statoil.
Pioneering Spirit ble bygget i Sør-Korea og er nå under klargjøring i Rotterdam. Skipet skal blant annet til Norge for å fjerne den skandaleomsuste Yme-plattformen.
Kontraktstildelingen fra Statoil tar forbehold om godkjenning av Plan for Utbygging og Drift for Johan Sverdrup-feltet i Stortinget i 2015.