DJIs siste flyvende fotograf har fått økt rekkevidde, låser seg stabilt i luften og kan filme i et ekte ovenfra og ned-perspektiv.
Multikopteret er også fullspekket av avanserte funksjoner som kompenserer for både menneskelig svikt og ubetenksomhet.
Phantom 2 Vision+ er DJIs siste tilnærming til å lage UAV (unmanned aerial vehicle) som "hvem som helst" kan betjene.
Når multikopteret begynner å fly ut av rekkevidde, vender den automatisk tilbake til piloten på bakken.
En spennende ny sikkerhetsfunksjon er hvordan den automatisk unngår å fly steder der den ikke burde være.
Les også: Denne dronen ser ut som en rovfugl fra bakken
GPS-funksjon
Innebygget GPS gjør at multikopteret til enhver tid vet hvor det befinner seg, så sant den har tilstrekkelig GPS-forbindelse. Dette gjør flere av de fiffige funksjonene mulig.
– Når som helst, kan du legge fra deg fjernkontrollen, og den vil sveve nøyaktig der du forlot den, sier direktør for Aerial Imaging Erik Scheng i en promovideo fra DJI.
Muligheten Phantom 2-serien har til å bruke mobiltelefonen som videostyringsenhet (FPV) gir også muligheter for avanserte varslinger når multikopteret nærmer seg ulike farer.
Les også: Gamle helikoptre får nytt liv som ubemannede fartøy
Kontrollert "fy-sone"
Enhver fører av fjernstyrte UAV-er burde ha vett nok til å ikke fly med en privat drone på Flesland eller Gardermoen, men uaktsomhet kan forekomme med større frekvens når slike dingser blir mer og mer utbredt.
Alle multikoptere i Phantom 2-serien får en fastvareoppgradering som gjør at fartøyene unngår kontrollerte luftrom der en fjernstyrt drone ikke har noen grunn til å være.
Her er de norske no-fly-sonene som Vision+ automatisk unngår:
- Oslo lufthavn, Gardermoen
- Tromsø lufthavn, Langenes
- Ålesund lufthavn, Vigra
- Bergen lufthavn, Flesland
- Moss lufthavn Rygge
- Haugesund lufthavn, Karmøy
- Sandefjord lufthavn, Torp
- Stavanger lufthavn, Sola
– Oppdateringen vil laste ned en global GPS-database over luftrom med restriksjoner i din Phantom. Denne funksjonen vil bare være aktiv hvis det er tilstrekkelig med GPS-signal, sier Michael Perry, som er PR-direktør i DJI.
DJI opererer med to kategorier for flyplasser: A og B.
Kategori A er større internasjonale flyplasser. Oslo Lufthavn, Gardermoen er den eneste flyplassen i Norge som er listet med kategori A i DJIs database.
Innen en radius på 2,4 kilometers fra flyplassen, vil det bli umulig å i det hele tatt lette multikopteret. Forbi denne sonen og ut til en avstand på 8 kilometer blir det lagt begrensninger på hvor høyt dronen kan fly, så den ikke er til hinder for tyngre flytrafikk.
Flyr du inn i kjernen av no-fly-radiusen, vil dronen lande så fort den registrerer at den er en plass den ikke skal være. Innenfor den utvidede sikkerhetsradiusen, vil fartøyet justere seg automatisk etter den angitte makshøyden for området. Den vil altså tvinge seg selv til å fly lavere.
Les også: Se britenes nye stealth-drone
Her ser du hvordan Phantom 2s siste fastvareoppgradering fungerer. Video: DJI
Økt rekkevidde
Rekkevidden på Phantom 2 Vision+ er betydelig forbedret når det kommet til rekkevidde. Der forløperen Vision (uten pluss) har en rekkevidde på 300 meter, har Vision+ 500-700 meters rekkevidde.
Multikoptrene i Phantom 2-seriene kan komme opp i en makshastighet på 54 kilometer i timen, dog dette veldig tydelig ikke blir anbefalt av produsenten.
Les også:
Sparer millioner på å sjekke kraftlinjene med droner