I et lite kontor på Kongsberg er det samlet en gjeng studenter fra alle verdenshjørner. De har nettopp lagt en av Norges mest krevende sommerjobber bak seg.
I løpet av de siste to månedene har studentene jobbet dag og natt med å utvikle en modell av et autonomt subsea-system, spesialdesignet for å hente opp olje fra krevende Arktis.
Arbeidsgiveren er den verdensledende produsenten og leverandøren av systemer for olje- og gassutvikling på havbunnen, FMC Technologies.
Les også: Studenter løser arktisk oljevernproblem
Jobbtilbud
Fredag 17. august holdt teamet en presentasjon for en fullsatt sal hvor blant annet konserndirektør i Subsea Technologies, Tore Halvorsen, og regiondirektør i FMC, Ann Christin Gjerdseth, var på plass.
Prosjektleder Knut Anders Lia er svært fornøyd med at prosjektet tiltrakk seg store navn:
– Det er spennende, det viser at de bryr seg og tar oss seriøst, sier han.
Presentasjonen gikk så bra at studentene ble overrasket med tilbud om intensjonsavtaler som sikrer dem jobb i FMC etter fullførte studier.
Som om ikke det var nok har studentene også blitt tilbudt stipender som skal hjelpe dem økonomisk gjennom masterstudiene.
Les også: Utvikler ubåt for arktisk oljeutvinning
Ulik kompetanse
Brede Thorkildsen er direktør for studentprogrammet og har vært med på å samle gjengen fra både inn- og utland. Han forteller at få av studentene hadde erfaring med olje og gass:
– Det var en kompleks oppgave, så vi trengte dyktige personer fra forskjellige områder. Derfor endte vi opp med en gjeng med mye kompetanse fra forskjellige disipliner, men få hadde særlig peiling på subsea-systemer og opphenting av olje og gass fra tidligere, sier han.
De to første ukene av jobben gikk derfor til intensivkurs i blant annet subsea-teknologi.
– De vi har plukket ut er «top of the line» på sine områder. Vi har lagt hovedvekten på karakterer og faglig kompetanse, men gruppen skal jo selvfølgelig fungere sammen også. Derfor har vi også en prosjektleder, Knut Anders Lia, som har fulgt dem tett opp, forteller Thorkildsen
Lia, som også er student, er fornøyd med hvordan gruppen har arbeidet sammen:
– Alle ideene og løsningene vi har kommet med har gått gjennom flere runder med diskusjoner, på den måten har vi fått inn mange meninger i hver disiplin, forteller han.
Fra himmel til havbunn
For å utvikle et system som kan hente olje og gass fra arktisområdet har teamet måttet overkomme flere utfordringer, blant annet mye is store deler av året, lange transportavstander og mangel på infrastruktur. For inspirasjon har teamet sett oppover.
– Vi har valgt å se mot Nasa og hvordan de har utviklet teknologien sin. I romfartsindustrien er det nå fokus på kunstig intelligens og det å redusere romfartøys avhengighet til bakken. Det vil vi innføre i olje- og gassindustrien også, forteller Thorkildsen.
Systemet studentene har utviklet er autonomt. Dette reduserer behovet for tilknytning til land eller større plattformer.
– Tradisjonelt er slike oljefelter koblet til plattformer eller kysten med rør og kabler. Jo lenger unna feltet er, jo mer komplisert er det å legge slike koblinger. Med begrenset behov for slike koblinger er det lettere å hente olje fra større avstander, sier Thorkildsen.
Les også:
Spennende teknologi
Siden Arktis ofte er islagt, er det ikke alltid mulig å få tilgang med båt, derfor har teamet utviklet tre autonome undervannsfartøy. Disse tre skal ha forskjellige oppgaver som intervensjonsarbeid, transport og skanne etter oljesøl.
Subsea-systemet bringer også med seg en rekke andre spennende teknologier. Blant annet en Organic Rankine Cycle, en generator som skal utnytte varme for å produsere energi. Siden systemet ikke får strømtilførsel fra land, er det avhengig av en måte å generere og distribuere energi på.
Les også: Vannsport-oppfinnelse kan brukes i søk etter savnede
– Lærerikt
Studentene har fått hjelp av mentorer i bedriften. Greske Dimitrios Stellas er svært fornøyd med hvordan FMC har tilrettelagt prosjektet for dem og skryter blant annet av mentorordningen.
– Jeg synes organiseringen av prosjektet har vært veldig bra. Utstyret vi har fått tilgang på, fasilitetene og mentorene våre har vært fantastiske. Personlig har jeg lært masse den siste tiden, forteller Stellas.
Les også:
Norske studenter utviklet undervannsfallskjerm
Nå skal færre studenter få toppkarakter