Hva er det egentlig datamaskina i en Tesla ser? Hva slags data er det den fatter sine beslutninger på grunnlag av?
Deler av dette illustreres på ypperlig vis i en ny demonstrasjonsvideo av den nye selvkjøringsteknologien som ble lansert for en måned siden.
Her får vi se dataene fra tre av de åtte kameraene autopilotsystemet består av.
- Hvordan virker: Selvkjørende biler
Flere sensorer, mer regnekraft
20. oktober varslet Tesla at de allerede er i gang med å produsere biler som utstyres med teknologi som gjør dem i stand til å operere med full autonomi.
Den nye selvkjøringshardwaren består av:
- Åtte kameraer som gir 360 graders-dekning med opp til 250 meter rekkevidde
- Tolv forbedrede ultralydsensorer med doblet rekkevidde av dagens
- En allerede forbedret radar
- En datamaskin som ifølge produsenten har 40 ganger så mye regnekraft som dagens
Hjernen i autopilotsystemet er en Drive PX 2 fra Nvidia, som også benyttes av Volvo i deres 100 XC90 med selvkjøringsteknologi, i piloten «Drive Me».
Drive PX 2 har to Tegra-prosessorer med til sammen 12 prosessorkjerner, og to Pascal-GPU-er, som kan utføre 24 billioner dyplæringsoperasjoner i sekundet. Produsenten betegner maskinen som «på størrelse med en matboks med regnekraft tilsvarende 150 Macbook Pro».
- Lidar: Markedslederen tar 67.000 kroner for sin billigste. Denne utfordreren vil koste under 400 kroner
Store ivesteringer
Data er den nye oljen, uttalte Intel-sjefen i forrige uke i forbindelse med at selskapet skal investere mer enn 250 millioner dollar for å utvikle teknologi for selvkjørende biler de neste to årene.
De ønsker å utvikle teknologi for bildeprosessering, 5G-tilkobling, databehandling i skyen, maskinlæring og sikkerhet og har blant avtaler med BMW, Daimler, Hyundai, Jaguar, Toyota og Tesla.
Særlig BMW-samarbeidet er fokusert på autonomi. I sommer meldte selskapene at de sammen med Mobileye utvikler et system som skal gjøre neste generasjon elbil fra BMW selvkjørende.
For Intel er det trolig viktig å bevege seg raskt for å unngå at de blir marginalisert i bilmarkedet der for eksempel arkitektur Qualcomm og Nvidia allerede er etablert. Qualcomm kjøpte forrige måned NXP Semiconductors for 38,5 milliarder dollar. NXP er bilbransjens største halvlederleverandør.
Tesla er i dag på det SAE har definert som nivå 2 av 5 når det gjelder graden av autonomi, og vil bevege seg inn til nivå 3 i løpet av de kommende månedene og 4-5 i løpet av 2018.
Selvkjørende biler kan bli tillatt på norske veier neste år.
- Les mer om selvkjørende biler.