KARRIERE

Dette sier stillingsannonsene

SPRÅK: For å få drømmejobben må du kunne tolke stillingsannonsene.
SPRÅK: For å få drømmejobben må du kunne tolke stillingsannonsene. Bilde: colourbox.com
Dag Yngve Dahle
18. okt. 2007 - 09:00

Stillingsannonser er det første møtet mellom en arbeidsgiver og søkeren. De er arbeidsgivernes sjanse til å få tak i de beste hodene i dagens stramme arbeidsmarked.

Men bruker arbeidsgiverne muligheten? De bruker ofte de samme ord, uttrykk og begreper i annonsene.

Slik blir du headhuntet

Gjenbruk

Eirik Bache-Wiig, administrerende direktør i Finn Jobb (Finn.no), mener arbeidsgiverne tar for lett det å skrive gode stillingsannonser.

– Ofte bruker bedriftene svært lite tid på det. Mange endrer nok bare stillingsbetegnelse, dato og navn i annonsen som ble brukt da stillingen ble besatt forrige gang, og hiver ut den. Gjenbruk av gamle annonser gjør at annonsene blir altfor like, og sier lite om krav og utfordringer i jobben, sier han.

Arbeidsgivere bruker altså ofte samme mal på annonsene de kjører. I dagens arbeidsmarked kan det gi færre kvalifiserte søkere.

– I dag er det arbeidstakers marked. Folk er kresne, og mange sitter godt der de er. Da er det ekstra viktig med presise, informative og kreative annonser, sier Bache-Wiig.

Verst i staten

Jan Erik Tangen, karriererådgiver ved NTNUs karrieretjeneste, bekrefter dette.

- Mange studenter trenger hjelp til å tolke stillingsannonser. Annonsene sier gjerne hvilken kompetanse søkerne bør ha, men studentene opplever ofte at annonsene sier lite om hva stillingen innebærer, sier han.

Han peker på enkelte viktige forskjeller.

- Det virker som det særlig er offentlige instanser som bruker en ferdig utformet mal for stillingsannonser. Det er nok mer rom for språklig frihet i halvstatlige virksomheter og i privat sektor, sier Tangen.

Hva betyr så uttrykkene som går igjen?

Sannheten om begrepene ligger et sted mellom utsagnene til arbeidsgiversidens HR-Håvard og fagforeningens Uff-Ulf.

”Varierte oppgaver”

HR-Håvard sier: Her får du en variert og spennende hverdag med få rutineoppgaver og mange nye utfordringer. Dette er så langt fra samlebåndsjobbing som du kommer.

Uff-Ulf sier: Du blir satt til å gjøre alskens drittarbeid som andre ikke gidder å gjøre. Å bli god på noe kan du bare glemme.

”Hektisk arbeidsmiljø”

HR-Håvard: En jobb hvor det skjer noe hele tida og du aldri får det kjedelig på jobb. Dette er det moderne arbeidslivet.

Uff-Ulf: Du jobber som en galeislave fra du går inn døra til du sleper deg derfra. Forvent stressnakke og høyt blodtrykk. Det moderne er her fravær av pauser.

"Erfaring en fordel, men ingen betingelse"

HR-Håvard: Vi ser ikke bare på formelle kvalifikasjoner. Personlighet og personlige egenskaper kan bety vel så mye. Kandidater uten mye erfaring vil få opplæring.

Uff-Ulf: Slik prøver de å få et større spekter av søkere, noe som er smart i dagens stramme arbeidsmarked. I praksis betyr dette at bedriften er på jakt etter unge folk de kan forme og gi lav lønn.

"En utpreget lagspiller/teamworker"

HR-Håvard: Samarbeid, dialog og teamarbeid er normen hos oss. Evnen til å kommunisere blir stadig viktigere. Derfor søker vi ikke etter einstøinger.

Uff-Ulf: De har nok hatt en kranglefant i stillingen tidligere. Nå vil de ha en underdanig hund som gjør det han blir bedt om, og må spørre sjefen eller kolleger før han tør å gjøre noe. "Her har vi nok høvdinger. Nå vil vi ha flere indianere".

"Fleksibel i forhold til arbeidstid"

HR-Håvard: Stemplingsurets tid er forbi. Dagens arbeidstid krever en mer fleksibel innstilling til jobben. Det handler om at jobben blir gjort, ikke når den blir gjort.

Uff-Ulf: Glem skillet mellom arbeid og fritid. Glem ro og fred på kveldstid. Glem lørdagskos og søndagsturer. Dette er en hele døgnet-jobb.

”Tiltredelse snarest mulig”

HR-Håvard: Endring er regelen, ikke unntaket, i dagens arbeidsliv. Derfor har vi av og til behov for folk raskt.

Uff-Ulf: Har du tre måneders oppsigelsestid, havner du nok bak i køen til denne jobben. Kan du begynne med en gang, står du sterkere. Dette kan også tyde på at bedriften ansetter og sparker folk litt for kjapt.

"Bør ha stort nettverk"

HR-Håvard: I enkelte typer stillinger er nettverk og kontakter alfa omega. Her er vi ikke ute etter en spesialist som gjør de grundige forberedelsene, men en utadvendt type.

Uff-Ulf: Det handler om en hyperaktiv, telefonavhengig skravlemaskin som kjenner alle og ingen. Nyutdannete og uerfarne kan bare glemme å søke. De vil ha en erfaren ringrev.

"Språkkyndig"

HR-Håvard: Internasjonalisering er svært viktig i dagens marked, og vi vil styrke vår kompetanse på dette feltet. Vi er ute etter folk som behersker språket til våre handelspartnere.

Uff-Ulf: Ledelsen i denne bedriften snakker nok engelsk med samme uttale som Thor "we built this raft" Heyerdahl og med samme ordforråd som Nils Arne "hope in a hanging snore" Eggen. Andre språk? Glem det. Ikke rart de trenger hjelp.

"Lønn etter avtale"

HR-Håvard: Vi satser på lokale lønnsforhandlinger fordi det gir oss muligheten til å belønne de beste. Slik er vi ikke bundet av fastlåste tariffer.

Uff-Ulf: Tarifflønn, avtalebestemte rettigheter, overtidsbetaling og likelønn gjelder ikke her. Her gjelder jungelens lov og den sterkestes rett.

"Resultatorientert"

HR-Håvard: Konkurranseinstinkt er viktig for å levere resultater. Resultater er viktig i de fleste bransjer, ikke bare i salgsjobber. Det som teller er ikke hvor mye tid du tilbringer på jobben, men hva du leverer.

Uff-Ulf: De fleste jobber mer enn vanlige arbeidsdager for å nå resultatkravene, som ofte er svært strenge. Overtidsbetaling er det lite av. Når resultater skal oppnås, betyr arbeidsmiljøloven lite.

I disse bransjene tjener du best

Slik får du høyere lønn

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.