Den amerikanske havarikommisjonen (NTSB) vil ha et krav om antikollisjonsutstyr, for eksempel kamera, på store passasjerfly.
12 kollisjoner
NTSB har gransket tolv hendelser der vingetippene på et passasjerfly har kollidert med et annet fly eller en gjenstand under taxing siden 1993.
Felles for de tolv tilfellene er at den ene parten er et stort passasjerfly, nærmere bestemt Boeing 747, 767 og 777, McDonnell Douglas MD-10 og MD-11 og Airbus 380.
Det siste halvannet året har det vært tre slike tilfeller på amerikanske lufthavner. Et av dem ble omtalt her i Teknisk Ukeblad og omhandlet en A380 fra Air France som traff et Bombardier CRJ700 fra Comair slik at sistnevnte snurret nær 90 grader.
Les også: A380 vingeklipte CRJ700
Må stikke hodet ut
Selv om disse ulykkene fortsatt er under granskning, viser foreløpige funn at flygerne i de store flyene vanskelig kunne se vingetippene fra cockpit.
– I alle de tolv tilfellene var det vanskelig eller umulig for flygerne å beregne klaringen fra egen vingetipp til det andre flyet eller gjenstanden. Vanligvis ser flygerne ut vinduet, men på de største flyene må flygerne åpne vinduet og stikke hodet ut for å se vingetippene, noe som ofte er upraktisk, skriver NTSB i to likelydende brev til amerikanske og europeiske luftfartsmyndigheter, henholdsvis FAA og EASA.
A380 har allerede taxekamera
I brevet anbealer NTSB at alle store passasjerfly der vingetippene vanskelig kan ses fra cockpit får montert/ettermontert antikollisjonsutstyr. For eksempel kamera som kan hjelpe flygerne å beregne avstand og retning på vingetippene mens de kjører på bakken.
– Et slikt kamerasystem er praktisk gjennomførbart ettersom A380 allerede er utstyrt med ETACS («External Taxi Aid Camera System»), skriver NTSB.
Airbus-maskinens ETACS består av to kameraer montert under buken og på vertikalstabilisatoren på flyet. Disse er imidlertid konstruert for å gi flygerne bilder av nesehjul og landingsstell - og viser ikke vingetippene.
Les også: Denne gir tryggere berging i krig
Verden trenger 32.550 passasjerfly