STAVANGER: Vekst i dypvannsmarkedet for rørlegging og subsea-arbeider får EMAS AMC til å bestille et nytt spesialfartøy.
I fjor fikk selskapet overlevert AMC Connector, spesialskip for legging av rør ned mot 3.00 meter. Det var designet og bygget av STX OSV.
Les også: Skal sikre dypvannsløft
Søster
Det skal i 2014 få følge av Lewek Constellation. Det nye fartøyet skal bygges i Vietnam. Verftet eies av Singapore-selskapet Ezra, som også eier EMAS.
Lewek Constellation kan legge stive rør (reeling og J-lay) i tillegg til fleksible produkter.
Skipet blir første generasjons rørleggingsfartøy som har løftbare kveiler, ifølge EMAS, som for to år siden overtok Aker Marine Contractors.
Les også: Surfer på subseabølge
Tandemløft
Lewek Constellation utstyres med to kraner som kan løfte 3000 tonn i tandem.
Det betyr at skipet vil spare mobiliseringstid ved at det kan la kveilene løfte om bord, fremfor å ligge ved kai mens rørene sveises og lastes ombord.
Leggetårnet er plassert midtskips, som innebærer mindre bevegelser og dermed kan skipet operere under mer krevende værforhold.
EMAS: Stolte av Statoil-kontrakt
Rør og surf
Fartøyet blir 178 meter langt, 46 meter bredt og kan ha fire kveiler stive rør på 1.200 meter og to karuseller med 1,250 meter fleksible rør på hver.
Skipet skal kunne operer under alle forhold, også i Arktis.
Skipet er også egnet for SURF-operasjoner (Subsea, Umbilicals, Risers, Flowlines).
Les også: Avansert skip foran skjema