North Sea Giant er ikke bare det største offshore konstruksjonsskipet i verden.
Etter å ha blitt ombygd og fått installert en ny løftekonstruksjon, er det også det eneste skipet i verden som klarer så tunge løft som 420 tonn i opptil ni meter høye bølger.
Nå gjør det seg klar for å løfte de 22 kompressormodulene som skal på plass på havbunnen på Åsgard-feltet.
Den største av dem veier 300 tonn, 390 sammen med adapterrammen, og er 10 x 8 x 11 meter stor.
Satte inn 200 tonn stål
Ved Rosenberg verft, noen åretak fra Vågen i Stavanger, ligger skipet og dupper i sjøen. Her skal den siste finpussingen og kalibreringen gjennomføres, i tillegg til at systemene skal gjennom en rekke tester.
Det siste året har North Sea Giant blitt bygget om, for å tåle kreftene som er i sving når tunge moduler skal løftes.
I januar i fjor var skipet i dokk i Danmark. Her ble 30 tonn stål kappet ut av siden av skipet, der hvor løftesystemet skulle stå. Deretter satte de inn ny innmat, på til sammen 200 tonn stål, for å forsterke skipet, slik at det er dimensjonert for å kunne ta de kreftene som systemet trenger.
I desember i fjor startet arbeidet med å fullføre ombyggingen. Da ble det nye løftesystemet, Special handling system (SHS), installert på fartøyet.
Les også: Dette kjempeskipet skal løfte Sverdrup-dekkene
Roterende tårn
Løftesystemet er designet for en last på 420 tonn, og kan operere i opptil ni meter høye bølger.
Teknologien i systemet er kjent, men det er ingen andre system som er dimensjonert for så tunge laster i så høy sjø.
Selve løftet foregår ved at systemet kobler seg på en adapterramme, festet til modulen som skal løftes. Deretter løftes modulen opp, og tårnet i systemet roterer rundt, slik at modulen løftes inn på båten, senkes ned på dekket og sikres.
Når modulene så skal på plass på feltet foregår det på samme vis. Modulen løftes opp og tårnet roteres, slik at modulen henger over sjøen. Deretter senkes modulen ned i havet og styres på plass i subsea-anlegget ved hjelp av ROV-er og vaiere (se video).
– Det er et enkelt system som består av tårn, cursor og løfteblokk. Løftemekanismen roterer rundt et fast tårn, og går ikke inn og ut, kun opp og ned, forklarer prosjektdirektør i Technip, Sven Guderud.
Alt skjer automatisk, det er altså ingen manuelle operasjoner i SHS.
Skipet er i tillegg utstyrt med et mindre løftesystem (MHS), som tar seg av de mindre modulene.
Bilder fra verdensrommet: Her seiler 100.000 skip
– Kompleksiteten øker
SHS er spesialdesignet av AxTech i Molde. Selv om teknologien i systemet er kjent, er det ikke et standard system. Teknologien måtte dimensjoneres opp, noe som ikke bare var enkelt.
– Det er snakk om mer enn å bare skalere opp størrelsen. Kompleksiteten øker, det er mer krevende fabrikasjon. Så det er gjort masse nybrottsarbeid for å få dette til, forklarer prosjektleder i Technip, Harald Bakke.
Som eksempel nevner han at bare det å sveise sammen stålet ga utfordringer.
– Vi må bruke mye tykkere stål, og da er det ikke så enkelt som å bare sveise det sammen, påpeker han.
Les også: Her manøvrerer de megaskroget på millimeteren
– Det beste skipet
Skipet blir liggende på Rosenberg til et godt stykke ut i mars, før det skal gjennomgår flere tester til sjøs, både innaskjærs og utaskjærs.
Deretter seiler det nord til Kristiansund, hvor Åsgard-modulene venter.
Statoil er svært fornøyd med å ha verdens største konstruksjonsskip til å utføre løftearbeidet for å få modulene på plass på Åsgard.
– Vi har sikret oss det beste skipet som er tilgjengelig. Det jobber når de andre går hjem, sier prosjektdirektør Ole Jørgen Johansen i Statoil.
Skipet skal løfte på plass i alt 22 moduler. De varierer i størrelse fra 12-300 tonn.
Det tyngste løftet blir på 390 tonn, og består av den tyngste modulen og en adapterramme på 90 tonn.
Les også: Fem ingeniører har forberedt dette løftet i to år
Lite værsensitivt
Etter at skipet er ferdig med å installere modulene på havbunnen, går det over i driftsfasen.
Det skal da være i beredskap, dersom modulene skulle feile.
– Statoil hadde som et av sine kriterier at fartøyet skal ha høy oppetid. Da må vi kunne operere hele året, også i vintervær med høy sjø. Poenget er at vi skal kunne fikse problemet der og da, ikke måtte vente på bedre vær. Nå har vi et svært kraftig og lite værsensitivt system, som tåler bølger på opptil ni meter, sier Guderud.
Technip har kontrakt med Statoil fram til sommeren 2018.
Les også:
Slik skal ny 2-i-1-løsning flytte mer gods fra vei til sjø
Stad skipstunnel: Regjeringen vil bygge det største alternativet