UECC har bestilt to bilskip (Pure Car/Truck Carriers – PCTC) som får de nye gassmotorene til MAN Diesel and Turbo.
Bunkring vil skje fra et nybygget LNG-bunkringsfartøy med base i Zeebrugge i Belgia.
Samtidig har EU vedtatt å støtte byggingen av en LNG-drevet ferge og et LNG-bunkringsanlegg i Tyskland.
Fergen skal gå mellom Cuxhaven på fastlandet og øya Helgoland i Nordsjøen. Fergen skal etter planen settes i drift i desember 2015. Prosjektet er budsjettert til 8,35 millioner euro (drøye 70 millioner kroner).
Les også: Slik kan skip seile lydløst i Arktis
LNG-lærdom
EU bidrar med halvparten, det vil si fire millioner euro, og ser på LNG som et viktig bidrag til utslippsreduksjoner.
Prosjektet skal gi Tyskland innsikt i sikker bruk av LNG, blant annet rutiner og regelverk for bunkring av flytende naturgass til en ferge.
EU har satt som mål å redusere unionens samlede utslipp av klimagasser med 40 prosent fra utslippsnivået i 1990 innen 2030.
EU bidrar derfor med finansiell støtte til andre LNG-prosjekter, deriblant en plan (LNG Masterplan Rhine-Main-Danube) til 40 millioner euro (340 millioner kroner) for ombygging av kanal- og elveskip til gassdrift.
Samtidig er det gitt støtte til Rotterdam og Göteborg for utbygging av LNG-bunkringsterminaler.
Les også: Cruiseskip? Nei, det er PGS' nye seismikkskip
Nyutvikling
Bilskipsrederiet UECC, med hovedkontor i Oslo, har bestilt de to LNG-drevne skipene fra NACKS skipsverft i Nantong i Kina. Det er et samarbeid mellom Kawasaki Heavy Industries og China Ocean Shipping Group.
Bilskipene blir 181 meter lange, 30 meter brede, og skal ha kapasitet til 3800 standard biler. De bygges med isklasse 1A super for å kunne seile året rundt i Østersjøen.
Skipene er utviklet av UECC, Wallenius Marine og NYK Technical Group, sammen med Kawasaki Heavy Industry.
Les også: «Autonomt egg» skal ta båtsmuglere på fersken
Helgarderer
Skipene skal leveres i 2016. Hvert av dem utstyres med en motor av typen MAN B & W 8S50ME-GI dual-fuel.
Det vil si at skipene også kan gå på blandinger av gass og bunkersolje eller diesel. Med fulle gasstanker skal skipene kunne seile i to uker før nyfylling.
United European Car Carriers (UECC) er et joint venture mellom Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) og Wallenius Lines.
De nye kravene fra 1. januar 2015 til maks 0,1 % innhold av svovel i drivstoff innenfor ECA-områdene, det vil si i Den engelske kanal, Nordsjøen og Østersjøen, var medvirkende årsak til å velge LNG, opplyser rederiet.
Ved å bruke LNG fjernes alle utslipp av svovel og partikler samtidig som NOx-utslipp reduseres med ca. 85 prosent og CO2-utslippene går ned med 25–30 prosent.
Les også: Denne tanken har æren for noen av verdens beste skip
Strøm fra gass
I Hamburg skal en lekter bruke LNG til å produsere strøm til cruiserederiet Aida sine skip.
LNG-anlegget ble tidligere i oktober døpt Hummel (humle). Første skip som fikk strøm fra det gassdrevne kraftverket, var «AIDAsol», som har Hamburg som hjemmehavn.
Fra og med cruisesesongen 2015, skal Aida-skipene få strøm fra den 77 meter lange og 11 meter brede lekteren. Caterpillar har klargjort seks gassmotorer for marin drift og Zeppelin Power Systems har levert fem generatorer.
De vil yte 7,5 MW og kan levere både 50 Hz og 60 Hz frekvens, avhengig av hva slags system skipene har. Målet er at strømmen kan tilbys andre skip og til byens nett.
I Tyskland blir prosjektet, som er et samarbeid mellom Becker Marine, Aida og Hybrid Poret Energy, lansert som et virkelig miljøprosjekt.
Les også:
Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord
Slik blir verdens første bil- og passasjerferge på batteri