KARRIERE

Dette studiet gir ingeniørlønn etter to år

To års delvis betalt utdanning gir startlønn på 570 000 kroner.

Flygelederstudent i simulator
Flygelederstudent i simulator Bilde: Sindre Ånonsen, Avinor
29. mars 2012 - 10:19

De har en krevende og viktig jobb, og får også betalt for strevet.

Vi snakker om flygelederne.

– Startlønnen for flygeledere er 570 000 kroner i året, noe som er svært konkurransedyktig sammenlignet både med medisin- og ingeniørstudiet.

Det er budskapet fra Avinor som nå ønsker å friste flere til å søke flygelederstudiet.

Les også: Vil du bli vær- eller søppelingeniør?

Nå kan du bli havgründer

Jevnere kjønnsfordeling

To uker før søknadsfristen går ut (15. april), har 264 personer søkt studiet.

Det tidligere mannsdominerte yrket er i ferd med å bli rimelig likestilt.

Av søkerne så langt er 57 prosent menn og 43 prosent kvinner.

I fjor var andelen kvinnelige søkere 38 prosent.

Flere kvalifiserte

Men til syvende og sist handler det selvsagt om å finne de riktige folkene til å bemanne kontrolltårn og -sentraler.

– Vårt hovedfokus å få flest mulig kvalifiserte søkere uavhengig av kjønn. Her ser vi også en forbedring i forhold til tidligere, og andelen kvalifiserte menn og kvinner er omtrent like stor, sier Jesper Krogh som er sjef for utdanning og trening i Avinor.

Les også: Se hvordan flygere blendes av lasere

1200003480.jpg

To år - så tre pliktår

Flygelederutdanningen varer i to år. Det første året foregår studiet ved University of North Dakota Aerospace Foundation (UNDAF) i Grand Forks i USA.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Deretter følger ett års praktisk opplæring og trening i Norge.

Avinor betaler studiet i USA, mens studentene får betalt 280 000 kroner for praksisåret i Norge.

Etter fullført utdanning er det imidlertid tre års plikttjeneste. Da er til gjengjeld startlønna cirka 570 000 kroner, dog inkludert tillegg for ubekvem arbeidstid.

Les også: Nå flyr Dreamliner med GE-motorer

Ny kampflybase kan bli italiensk-inspirert

Noen av verdens fremste jetakrobater kommer til Norge

Dette helikopteret kan sette fartsrekord

Løfter Forsvaret i teknologisk toppklasse 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.