Kampen om sikker digital postkasse endte 2-1 til Norge over Danmark.
Nå skal direktør Thomas Mathisen hos Digipost ruste både hardware og organisasjon til å håndtere langt større trafikk enn dagens tre millioner digitale brev.
40 millioner x 10
Når tjenesten er blitt etablert og kjent, anslår Difi at det vil gå 40 millioner e-brev fra stat og kommune ut til folk og bedrifter i løpet av et år.
Med en jevn fordeling mellom de to leverandørene betyr det 20 millioner brev på hver - til en snau krone pr. stykke.
– Det kan da ikke være mye til butikk?
– Nei, men det er ikke her all trafikkveksten vil komme. Den største andelen brev vil komme fra private virksomheter. Vi har analyser som anslår totalmarkedet til 400 millioner brev hvert år, sier Mathisen til Teknisk Ukeblad.
Les også: Derfor har Telenor mindre behov for tung utviklerkompetanse
Vinn-vinn
Så det offentliges overgang til digital kommunikasjon kan vise seg å gi en vinn-vinn-situasjon:
Digital porto gir stat og kommune mer effektive tjenester og lavere frankeringskostnader.
Og det kan bidra til økt bruk av digital post for resten av samfunnet.
– Vi tror at det offentlige er en viktig faktor for utbredelse av den digitale postkassen også for private bedrifter. Dermed kan dette gi oss et løft i markedet, tror Digipost-sjefen.
Han understreker at dette ikke skjer over natten når digital postkasse i offentlig sektor lanseres senere i år. Der en utvikling som er ventet over tid.
Digipost skal også levere en meldingsformidler, som sorterer sendingene til mottakerne hos både Digipost og E-boks.
– I praksis går den jobben ut på å integrere forbindelsen mellom avsenderne i stat og kommune med de to postkasse-løsningene. Det har vi allerede en løsning for, og som er integrert i flere sak-arkivsystemer. Det blir imidlertid en del nye krav, og ikke minst skal den fungere også mot konkurrenten E-boks.
– Noen millioner er helt greit
Formidling av flere hundre millioner brev og tilstrekkelig lagringsplass.
Man skulle tro at dette skulle bli en krevende øvelse, men byr ikke på de store utfordringene for verken teknologi eller bemanning, i følge Mathisen.
Driftsavtalen med Evry åpner for å skalere opp kapasiteten ved behov.
– Og vi regner det som uproblematisk å ta unna noen millioner sendinger, sier han.
Heller ikke bemanningen skal fetes opp nevneverdig. I dag teller Digipost drøyt 20 hoder, der halvparten jobber med utvikling.
I første omgang skal to personer rekrutteres til henholdsvis forretningsutvikling og teknisk rådgiver for nye avsendere.
Les også: Første heldigitale kanal for næringslivet kutter ventetiden fra tre dager til én time
– Kjappere med Posten
Det store utfordringen handler derimot ikke om teknologi.
– Folk flest vet ikke hva sikker digital post er og sammenligner med ordinær e-post. Her må vi være flinke til å få frem forskjellene, påpeker Mathisen.
– Hvor avgjørende var det for Posten å vinne denne kontrakten?
– Dette er en viktig avgjørelse for oss, som kan føre til at Digipost får raskere og større utbredelse. For Posten betyr dette at vi også i en digital fremtid skal distribuere post til det norske folk, som vi har gjort i over 360 år, sier Digipost-direktøren.
Les også:
Noen av Netcoms basestasjoner har vært klare for 800 MHz i to år