En av nyvinningene for neste års oljemesse i Stavanger er «Technical sessions», et program hvor utvalgte teknologiselskaper skal få lov til å presentere sine løsninger på konkrete problemer.
De 12 temaene ONS presenterer for oljebransjen, og som de ønsker innspill på, er valgt ut av en tung komité med representanter fra flere oljeselskaper og leverandører.
Nå inviterer de teknologiselskaper som sitter på løsninger innenfor disse temaene til å sende inn korte introduksjoner til teknologien sin.
De som passerer komiteens nåløye får lov til å vise fram nettopp sin teknologi på oljemessen.
- Har jobbet med teknologien i 10 år: Har jobbet med teknologien i 10 år - nå lykkes endelig gründerne
Flaskehalser og kostnadsdrivere
– Dette er høyaktuelle problemstillinger plukket ut av komiteen. Det er snakk om flaskehalser for industrien, unødvendige kostnadsdrivere og områder med behov for løsninger som er smartere, raskere, billigere og med lavere utslipp, forklarer prosjektleder i ONS, Bjørn Tore Bjørsvik.
Han understreker at de ønsker innspill fra selskaper som mener de har konkrete løsninger innenfor disse områdene, om det er leverandører, operatører eller selskaper som i utgangspunktet driver innen helt andre områder enn oljebransjen.
– Dette er en markedsmulighet. Teknologiselskapene møter kanskje de mest aktuelle kjøperne av nettopp deres teknologi her. Det er vanskeligere å tenke seg en bedre mulighet, poengterer han.
Det er to hovedkriterier som gjelder for teknologiselskapene som ønsker å melde inn forslag.
Kun innspill som kan knyttes til et av de tolv temaene vil bli vurdert. Og alle innspill må være godkjent av ledelsen i selskapet.
ONS åpner for innendelser fredag.
12 problemstillinger
- Norsk teknologi i oljens «hall of fame»: Prosjektet ble lagt dødt - nå får norske oppfinnere plass i oljens «Hall of Fame»
– Treffer en spisset målgruppe
«Technical sessions» er et resultat av at ONS har mottatt flere ønsker om mer teknisk innhold på konferansen.
– Dette blir spesialdesignet for ingeniører, prosjektledere og innkjøpere. Vi vil tilby et program som kan være matnyttig. Dette skal være en ny arena hvor tilbyderne av ny teknologi kan treffe en spisset målgruppe, sier kommunikasjonsdirektør i ONS, Line Grønhaug.
Både hun og Bjørsvik er enige om at utfordrende tider for bransjen er rette tidspunktet for en satsing som denne.
– Det er akkurat nå vi trenger det, slik at vi kan få frem de smarte løsningene som finnes, som gjør at bransjen kan være konkurransedyktig og teknologisk verdensledende fremover også, poengterer Bjørsvik.
– Vi ønsker å bidra til dette. Årets tema er «transition», altså omstilling. Det betyr mer enn et grønt skifte, det handler også om overgangen til en ny markedsrealitet, legger Grønhaug til.
Og Bjørsvik forklarer at det så langt har vært stor interesse for de tekniske sesjonene.
– Vi har fått henvendelser fra hele verden.
30 prosent nye utstillere
Arbeidet med messen i sin helhet ligger godt an, forklarer Grønhaug.
ONS Norway, som skulle ha vært arrangert i år, ble kansellert på grunn av for få påmeldte utstillere. Det ser ikke ut til å være et problem for neste år.
Allerede i september kunne ONS 2016 melde at de hadde solgt flere kvadratmeter utstillingsplass enn noen gang før. Det henger også sammen med at messeområdet i år er utvidet med en ekstra hall, noe som gir 3000 ekstra kvadratmeter.
– Det som er gøy i år er at vi også har 30 prosent nye utstillere. Vi har et inntrykk av at det er en del nye selskaper som kommer på grunn av en ny situasjon i markedet, påpeker hun.
Grønhaug tror ONS står langt nede på listen over hva som kuttes når selskapene skal spare penger.
– Jeg tror mange selskaper opplever at dette er en viktig plass for dem å være, sier hun.