Etter forhandlinger med fire potensielle leverandører, slapp Posten Norge (Digipost) og danske E-boks (Nets og Post Danmark) gjennom det siste nåløyet om å levere tjenesten Sikker digital postkasse.
Virksomhetene fikk beskjed fra it-direktoratet Difi fredag ettermiddag.
De to skal begge levere hver sin digitale postkasse og sørge for lagring av de elektroniske dokumentene.
I tillegg har Digipost sikret seg kontrakt på "transportetappen", det vil si meldingsformidlertjenesten. Denne avtalen inneholder også en opsjon på utskrifts- og forsendelsestjeneste.
Les også: Slik skal vi lokkes til å bruke digital post
Småpenger
Verdien på de tre kontraktene er ikke den største.
– Samlet etableringskost til alle tre leverandørene er 9,8 millioner kroner, opplyser fagdirektør Birgitte Egset, som leder Sikker post-programmet.
Hvor mye leverandørene kan tjene er usikkert.
Hver enkelt kommunal og statlige virksomhet skal betale snaut én krone for hver sending ut til bedrift og innbygger.
– Kontraktens verdi vil være avhengig av antallet brev som sendes gjennom løsningen. Difi har ikke garantert noe minimumsvolum, sier Egset til Teknisk Ukeblad.
Det er uvisst om det blir noe å spare i forhold til den milliarden som staten bruker i porto hvert år.
Imidlertid er planen å ende opp med en gevinst i form av økt effektivitet.
Les også: Operas nye nettleser skal gjøre apper overflødig
Blir klart i år
Bakgrunnen for kontraktene er strategien om digitalt førstevalg, som dagens regjering plukket opp fra sin forgjenger.
Det betyr at bedrifter og innbyggere i første rekke skal benytte nettet i sin kontakt med offentlige virksomheter.
Tjenestene skal være klare i løpet av året.
Det innebærer at du må logge deg inn via Id-porten med Bank ID, Buypass eller lignende for å sende eller sjekke post.
Du skal i tillegg få varsel om ny post på sms eller e-post.
Noen hundre tusen har allerede tatt i bruk slike tjenester fra noen av de etablerte leverandørene, som Digipost og E-boks.
Les også: Derfor har Telenor mindre behov for tung utviklerkompetanse
Konkurranse om brukerne
Hensikten med å hyre inn flere leverandører er troen på at det øker interessen hos folk flest.
– Leverandørene vil konkurrere om å få flest mulig til å velge deres postkasse. Det vil bidra til at flere velger en digital postkasse i løpet av kortere tid enn om bare én leverandør hadde fått kontrakt. Vi ønsker å utnytte markedsaktørenes interesse i og kompetanse til å markedsføre løsningene, sier direktør Ingelin Killengreen i Difi i en pressemelding.
Danmark er inspirasjonskilde for direktoratet.
Her har E-boks monopol og sliter litt med oppslutningen.
Les mer: – Ungdommene gidder ikke å bruke digital postkasse
Må utvide
Digipost kan puste lettet ut med kontrakten, etter som Posten Norge står foran store inntektstap med mindre mengder fysisk post fra det offentlige.
- Vi har allerede 300.000 brukere av Digipost og formidlet i fjor tre millioner brev. Så løsningen er oppe og går, men den må utvides til å takle langt flere brukere enn vi har i dag, sier konserndirektør for kommunikasjon Elisabeth Gjølme til Teknisk Ukeblad.
Kritikk
Arbeidet med sikker digital post har pågått siden departementet ga grønt lys i november 2012.
Difi måtte tåle kritikk for kun å gå for private leverandører og utelukke Altinn, som allerede har utviklet en meldingsboks.
Flere offentige virksomheter benytter denne fra før.
Det er uvisst om og hvordan denne skal fases ut.
Taperne i denne anbudskonkurransen er Strålfors og Escher Group fra Irland.
Les også:
Derfor har Telenor mindre behov for tung utviklerkompetanse
Ice ruster opp for 1,5 milliarder
Norske it-selskaper må forhindre at verdifulle datahoder blir sperret inne i Ukraina