I en by der omtrent halvparten bruker sykkel på korte turer, lurte byplanleggerne på følgende:
Hva skal til for at flere skal sykle til jobb over lengre avstander?
Svaret er 26 såkalte cykelsuperstier tilrettelagt for høy fart. Målet er å øke andelen sykkelturer over fem kilometer.
Les også: Sykkel uten kjede
Flyt for tohjulingene
For å få til det bygges et nett med sammenhengende sykkelveier med høy kvalitet. Jevn asfalt, god merking og tekniske løsninger er en del av oppskriften:
Synkroniserte lyskryss, fotstøtter ved lyskryssene, LED-merking og trykkluftstasjoner er blant løsningene som skal sikre flyt i sykkeltrafikken og få syklistene til å føle at de blir satset på.
Utbyggingen er et samarbeidsprosjekt mellom København kommune og over 20 forstedskommuner.
Les også:
København bygger 26 supersykkelstier
Åpnet i vår
Den første sykkelsuperveien var klar i vår.
En orange stripe i asfalten leder syklistene de 17,5 kilometerne fra Vesterport stasjon sentralt i København og ut til forstadskommunen Albertslund.
Rett ved sykkelsuperveien, kan du Her vasker Andrew sykkelen hos Statoil sykkel hos Statoil.
Les også: Denne sykkelen har trådløse bremser
Internasjonal oppsikt
– Hovedmålet er at pendlere skal skifte ut bil med sykkel, forteller Brian Hansen, i København kommune.
Han er formann for styringsgruppen bak de nye sykkelveiene og har blant annet blitt intervjuet av New York Times om saken.
Siden Albertslund-ruten åpnet, har 50 prosent flere syklet her sammenliknet med før.
– Resultatet er voldsomt bra, det skyldes nok også at ruten har fått mye omtale i media, sier Hansen.
Les også: 13 mils sykling i 1912 la grunnlaget for 3000 teknologiarbeidsplasser
Grønn bølge
Flere av lyskryssene er synkronisert slik at det skal bli så få stopp som mulig på sykkelturen.
Så lenge du tråkker med en snittfart på 18 - 20 kilometer i timen, kan du surfe på en grønn bølge gjennom lyskryssene langs sykkelveien.
Prosjektet ser også på muligheten for å bruke såkalt lanelight, LED-lys nedfelt i gaten, for å vise syklistene hvor raskt de må sykle for å henge på den grønne bølgen.
Støtte til ventende syklister
I 12 lyskryss langs ruta er det satt opp egne fotstøtter til syklister som venter på grønt lys.
– Fotstøttene handler om kommunikasjon. Det er en måte å si til syklistene at vi setter pris på at du sykler, sier Hansen.
Sparer 300 milloner helsekroner
Ambisjonene er skyhøye: Sykkelsuperveiene skal gjøre at 30 prosent flere bruker sykler på reiser over fem kilometer. Myndighetene regner med å få 15 000 nye syklister ut på veien.
Gevinsten er 7000 tonn mindre CO2-utslipp. Enda viktigere er helsegevinsten.
Årlig skal samfunnet spare 300 millioner danske kroner i helseutgifter på grunn av økt sykling.
Les også: Bom-bom for Københavns klimadrøm
Pris: 1 milliard
Prislappen for 26 sykkelsuperveier er mellom 0,5 og 1 milliard danske kroner.
– Det er spennet mellom en basisløsning og en idealløsning, sier Hansen.
Folketinget bevilget nylig 189 millioner danske kroner til sykkelsuperveier i hele Danmark.
Fjernet P-plasser
Prosjektet har gått hardt til verks for å prioritere syklister: Parkeringsplasser er flyttet og biler på sideveier har vikeplikt for syklistene langs sykkelveien.
Likevel er ikke alle like imponert over kvaliteten på den første supersykkelveien.
– Du finner andre sykkelveier i København som er bedre enn sykkelsuperstien til Albertslund, sier Frits Bredal, kommunikasjonssjef i Cyklistforbundet.
– Den første sykkelsuperveien er ikke særlig super, men vi støtter prosjektet fordi ideen er god, sier han.
Les også: København sikrer seg mot oversvømmelser
Starter på nett
På cykelsuperstier.dk er interaktive kart over sykkelveiene, ruteplanlegger og en kalkulator som viser hvor store CO2-utslipp du sparer og antall kalorier du forbrenner.
Se over hele det planlagte rutenettet.
Les også:
Vil ha syklister ut av Slottsparken
Sykkelveinettet kan være ferdig om tre år