Biler som Opel Ampera og Mitsubishi Outlander Phev lar eierne kjøre rent elektrisk i flere mil før de må over på fossilt drivstoff, likevel er de et hav av kroner unna støtteregimet som de rene elbilene nyter godt av
Da statsbudsjettet ble lagt frem onsdag morgen, hadde både Elbilforeningen, Zero og NAF store forventninger til tiltak som kunne rette opp i denne "urettferdigheten", og dermed å øke antall ladbare hybridbiler på norske veier.
Men til tross for at bevilgningene til samferdsel totalt sett er økt med fem milliarder sammenliknet med fjordårets budsjett, har regjeringen ikke lagt inn noen endringer knyttet til hverken elbiler eller ladbare hybridbiler.
– Det er ikke noe om elbil i budsjettet, og lite om bilavgifter og miljøvennlig omlegging i det hele tatt, vi hadde forventet en mye større satsing på dette fra regjeringen, sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.
Stor skuffelse
Bu er skuffet over den manglende miljøsatsingen regjeringen viser når det kommer til bilparken.
Aller mest overasket er hun over at ladbare hybridbiler knapt er nevnt i budsjettet, bortsett fra noen ytterst få linjer som handler om den sparsommelige økningen i antall biler av dette slaget.
– Mange hadde forventet en økning fra 15 – 20 prosent i vektfradraget for plug-in-hybrider. Men her har ikke regjeringen lagt opp til noen som helst endring, sier hun.
Og legger til at ladbare hybrider bør gis bedre vilkår enn de har i dag.
– Hybridene må i større grad kunne konkurrere med gammeldagse bensin- og dieselbiler, men ikke elbil. Det er stort behov for en politikk som legger opp til dette, sier Bu.
Les også: Hva er det Tesla skal avduke neste uke?
Forventet vektfradrag
Det er i dag 1320 plug in-hybridbiler i Norge. Dersom regjeringen skal nå klimamålene i 2020 er det beregnet et behov for 30.000 hybrider på norske veier.
– Når vi i dag kun har 1320 plug in-hybrider i landet er det for meg uforståelig at ikke regjeringen gjør noe for å bedre satsingen, sier administrerende direktør i NAF, Stig Skjøstad.
Akkurat som Bu er Skjøstad meget skuffet over det han mener er en totalt manglende satsing på miljøbiler.
– Vi er veldig overrasket over at Regjeringen ikke har valgt å gjøre noe med vektfradraget på plug in-hybrider. Regjeringen har selv skapt store forventninger til grepene de skulle ta innen samferdsel. De forventningene blir ikke møtt i budsjettet som i dag ble lagt frem, sier han.
Les også: Slik skal Statoils nye drivstoff få deg lenger på «liter'n»
Opprørt i Zero
I budsjettet lover regjeringen en helhetlig gjennomgang av elbilpolitikken og at de vil komme tilbake til saken i revidert budsjett. Leder Marius Holm i Zero er opprørt over at det ikke satses på ladbare hybrider allerede nå.
– Selv FrP sine representanter har tatt til orde for en skikkelig satsing. I stedet satses det på avgiftslettelser for bruktbil, campingvogn og snøscooter, sier Holm.
Zero har foreslått å fjerne effektavgiften på biler med under 50 gram i CO2-utslipp per kilometer. Det vil i praksis bety at det vil gjelde plugin-hybridene.
I tillegg vil også de øke vektfradraget for batterier - til 25 prosent, samt innføre halv moms frem til 2020.
– Såpass trenger vi for å få samme fart på salget av ladbare hybrider som på elbil, sier han.
– Men hvordan kan man garantere at eierne gidder å lade bilene, og ikke bare kjører fossilt hele tiden?
– Det vil de gjøre fordi det lønner seg. Det vil bli veldig tydelig for folk at dette er veldig økonomisk, sier Holm.
Zero er generelt svært misfornøyd med budsjettet, og tror at det vil bli store endringer i forhandlingene med Venstre og Krf.
– Budsjettet er generelt milevis unna regjeringens egne ambisjoner på klima. Venstre og Krf vil spille enn viktigere rolle enn noensinne for å få flyttet på milliarder av kroner, og det håper jeg de er bevisst, sier Holm.
Les også: Den tyske miljøbilen fra 1939 er fortsatt ledende på ett område
Skyver saken
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen svarer på bilkritikken ved å vise til at regjeringen nå gjennomgår elbilpolitikken frem mot revidert budsjett til våren.
Da er antallet elbiler trolig passert 50.000 enheter. Han mener det vil være uheldig å gjøre endringer for ladbare hybrider nå, dersom det blir endringer for alle ladbare biler til sommeren igjen.
– Det kan godt hende at vedtaket blir at alt videreføres som før. Det kan også hende at hybridbiler kommer inn, sier Solvik-Olsen.
Han mener at signalene fra bilbransjen er at den ikke vil ha stadige endringer i bilavgiftene. Han viser til endringen i dieselbilavgiftene, der man først reduserte, så økte avgiften - til stor irritasjon for bileierne.
– Selv godt mente tiltak på hybridbiler nå, kunne vært ting vi begynner å endre på til sommeren når vi får en helhetlig gjennomgang av politikken. Da vil det være dumt å begynne å flikke på dette nå, sier Solvik-Olsen.
Han vil ikke konkludere med noe, men viser til at folk med pluginhybrider i stor grad kjører elektrisk.
Solvik-Olsen er enig i at de ladbare hybridene har en klar miljøfordel ved at det holder med en bil, samtidig som den har mange av de samme fordelene for miljøet som en ren elbil.
– For de aller fleste, med mindre du kjøper en Tesla, har elbileiere mer enn én bil, sier Solvik-Olsen.
Et forhandlingsspørsmål?
Spørsmålet er hva som vil skje i forhandlingene med mellompartiene Venstre og Krf.
Stortingsrepresentant Ola Elvestuen i Venstre sier at partiet nå vil jobbe frem et alternativt statsbudsjett som det vil ta med inn i forhandlingene med regjeringen.
Politikken for ladbare biler vil være en del av dette. Han er innforstått med at regjeringen har lovet en større gjennomgang av hele politikken knyttet til elbiler.
Han vil ikke si om det blir et krav allerede nå i forhandlingene at ladbare hybrider skal få avgiftslettelse, men er klar på at noe må gjøres.
– Vi må ha en endring overfor de ladbare hybridene. De er en del av miljøløsningen, sier han.
Les også:
Økonomi viktigere enn miljø for elbil-kjøpere