Tom R. Stillesby er utnevnt som ekstern prosjektleder for Jernbaneverkets høyhastighetsutredning.
– Vi skal, innen tidsfristen, leverer en utredning så solid og gjennomarbeidet at det på grunnlag av den fattes kloke og riktige beslutninger for norsk jernbane i fremtiden, sier prosjektleder Tom R. Stillesby i en pressemelding.
Tidsfristen er 1. februar 2012.
Mesta og Aker
Stillesby eier rådgivingsselskapet Danisman og partner i Strategy House. Han er tidligere seniorrådgiver i Mesta, og har hatt topplederstillinger i ABB Offshore Systems / Vetco Aibel og Aker Engineering.
Av utdanning har han en sivilingeniørgrad fra University of Newcastle upon Tyne, en bedriftsøkonomigrad fra BI og en MBA fra IMD i Lausanne.
Om Stillesby skriver Jernbaneverket at han har "bred nasjonal og internasjonal erfaring innen prosjektledelse, forretningsutvikling og organisering".
Se biografier til alle i utredningsgruppen og ekspertpanelet her.
Internasjonale anbud
Styringsgruppen for prosjektet skal ledes av Jernbaneverkets plan- og utviklingsdirektør, Anita Skauge.
Utredningen vil bestå av flere delprosjekter som vil bli utlyst som internasjonale anbudskonkurranser. Det vil også bli gjennomført seminarer og høringer for å sikre en åpen prosess.
Jernbanedirektøren har store forhåpninger til utredningsarbeidet:
– Konklusjonene vil danne et viktig grunnlag for debatten om jernbanens fremtid i Norge. Prosjektet må jobbe raskt, men jeg er helt trygg på at en så kompetent gruppe vil gå inn i problematikken både med den tyngde og fart som kreves, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger i en pressemelding.
Nye mot gamle spor
Utredningsarbeidet skal omfatte følgende handlingsalternativer:
- En videreføring av dagens jernbanepolitikk.
- En mer offensiv videreutvikling av eksisterende jernbanenett
- Høyhastighetskonsepter som delvis bygger på eksisterende nett
- Hovedsakelig separate høyhastighetslinjer
Gruppen skal også vurdere enkeltspor opp mot dobbeltspor, langdistansetrafikk mot mer blandet trafikk - og om ny infrastruktur skal erstatte eller komme i tillegg til eksisterende jernbanenett.
Budsjettrammen for utredningsarbeidet er 50 millioner kroner.
Korridorene
Disse strekningene skal utredes som mulige høyhastighetskorridorer:
- Oslo - Bergen
- Oslo - Kristiansand - Stavanger
- Oslo - Trondheim
- Oslo - Gøteborg
- Oslo - Stockholm
- Bergen - Haugesund/Stavanger i kombinasjon med Oslo - Bergen og Oslo - Kristiansand - Stavanger