Sandys massive ødeleggelser vekker liv i en gammel debatt: Hvordan kan USAs finanssentrum beskyttes mot frådende stormer fra Atlanterhavet i øst?
Alarmklokkene begynte for alvor å ringe etter den tropiske stormen Irene i fjor. Så sent som for halvannen måned siden kritiserte flere eksperter byens myndigheter for å ikke prioritere flombeskyttelse i New York Times.
– De synes ikke dette haster så mye, sa Douglas Hill, som er ingeniør ved Storm Surge Research Group ved Stony Brook University, til avisen.
Flere konkrete løsninger på flomvern er tidligere foreslått.
Les også: Enorme orkanskader i New Yorks undergrunn
Diker
Flere mener at millionbyen som har sprunget ut fra bosetningen New Amsterdam, nå må se tilbake til de nederlandske røttene.
Tidsskriftet Forbes spør i en kommentar om en nederlandsk løsning er svaret, og mener at problemet er at ansvaret for flomsikring er spredd på føderale-, delstats- og bymyndigheter.
Nå har guvernør Andrew M. Cuomo sagt at staten bør vurdere å bygge et flomvern, ifølge New York Times.
Advarslene og planene er imidlertid ikke nye. Gjentatte ganger har rapporter advart mot t-banetunneler fylt med saltvann og mange av de andre skrekkscenariene som nå har blitt virkelighet i New York.
Sandy øker i styrke på vei mot land - se bildeserie
Les også: Europa varslet USA om orkanen Sandy
Foreslo flomvern i 2009
Fysiske hindringer for å beskytte byen har flere ganger blitt foreslått.
På en konferanse med det noe apokalytiske navnet "Against the Deluge: Storm Surge Barriers to Protect New York City", i 2009 ble det presentert en rekke tekniske løsninger for å beskytte byen.
Et av forslagene var en åtte kilometer langt barriere for å beskytte hele Lower Bay. Konseptet gikk ut på å bygge et flomvern mellom Rockaway-halvøyen i New York og til Sandy Hook i New Jersey.
I dag er dette farvannet åpent rett ut i Atlanterhavet.
Barrieren skulle etter planen utstyres med to gigantiske porter, hver like brede som lengden på en fotballbane i skipsleden. Konsulentfirmaet Halcrow var et av selskapene som sto bak forslaget. I tillegg skulle anlegget utstyres med en rekke mindre sluser.
Selskapet har utviklet en liknende løsning som er bygget for å beskytte St. Petersburg i Russland mot flom.
Konferansen ble arrangert av American Society of Civil Engineers.
Les også:
Ekstremvær kan lamme Helse-Norge
Sperring i Hudson-elven
Et annet alternativ som ble presentert på konferansen, gikk ut på å plassere nærmere sentrum av byen. Marine Science Research Center ved State University of New York, anbefalte en slik løsning allerede i 2004 i en rapport.
Løsningen gikk ut på å plassere flomvern på følgende steder:
- Arthur Kill, det smale stredet mellom sørspissen av Staten Island .
- I The Narrows, sundet i munningen av Hudson-elven.
- I sundet mellom Bronx og Long Island.
Løsningen ble presentert av selskapene Arcadis, Parsons Brickerhoff og Camp Dresser & Mckee.
Les også:
Utsatt beliggenhet
Verdensmetropolen New York ligger utsatt til for flom ved stormflo. Rundt 260 kvaderatkilometer ligger mindre enn tre meter over normalt havnivå. Her er kritisk infrastruktur som sykehus, flyplasser, jernbane- og t-banestasjoner.
I 2008 advarte flere eksperter om at opp mot en tredjedel av Manhattans sørside kan bli oversvømt dersom New York skulle bli rammet av en kategori-3 orkan.
Sandy var en kategori-1 orkan. Da Katarina skapte store ødeleggelser i Louisiana i 2005, var det en kategori-3 orkan.
I artikkelen som ble publisert i tidsskriftet Bulletin of the American Meteorological Society i 2008, advarte de mot at trusselen med stormflo bare kommer til å øke i fremtiden. Derfor anbefalte de delstats- og bymyndighetene i både New York og New Jersey å utrede europeiske flomvernløsninger for å beskytte New Yorks havnebasseng.
Les også:
København sikrer seg mot oversvømmelser
Samarbeider om mobilnettet etter kjempestormen