INDUSTRI

Disse tre kjemper om å bli «årets skip»

En supplybåt, en bilferge og et fôrskip.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
15. aug. 2014 - 10:40

Et offshoreskip, en nullutslipps bilferge og et LNG-drevet fôrskip er kandidater til årets «Ship of the Year»-kåring.

Vinneren blir annonsert under skipsfartsmessen SMM i Hamburg i september. Det er leserne av Skipsrevyen som nominerer skip og en jury som plukker ut finalistene og en endelig vinner.

Les også: En av verdens viktigste transportårer fyller 100 år

Bare ett offshoreskip i år

Ansvarlig redaktør og utgiver av Skipsrevyen, Asle B. Strønen, er veldig fornøyd med ulikheten mellom årets kandidater.

– De siste årene har det så å si bare vært offshoreskip. Det er gledelig at det i år er tre svært gode kandidater fra ulike segmenter, sier Strønen til Teknisk Ukeblad.

Selv om batterifergen ennå ikke er levert og satt i drift, er den likevel innefor kriteriene, ifølge Strønen. Levering slal etter planen skje i oktober med påfølgende testing.

– Den må være levert innen utgangen av året, sier Strønen.

Les også: Kjempeskipet Dockwise Vanguard kan løfte 117.000 tonn. Nå vil eieren bygge enda større

Kandidat 1: Forsyningsskipet Juanita

Nominert I: PSV med SALT 100 design fra Kleven levert til Ugland Offshore i april. Skipet på 88.9 meters lengde og 20 meters bredde,  inneholder nye løsninger for framdrift og lasthåntering.
Nominert I: PSV med SALT 100 design fra Kleven levert til Ugland Offshore i april. Skipet på 88.9 meters lengde og 20 meters bredde, inneholder nye løsninger for framdrift og lasthåntering. Kleven
Forsyningsskip til plattform (PSV) bygget ved Kleven for Ugland Offshore. Skipet med betegnelsen SALT 100 PSV ble levert den 16. april i år og gikk inn på kontrakt med Statoil.

Skipet, utviklet av Salt Ship Design, har et nytt framdriftssystem med permanent magnetmotor fra Scana Propulsion og Inpower.

Skipet har også et nytt tanksystem fra Framo. Løsningene skal gi bedre drivstofføkonomi og sikrere og mer effektiv lasthåndtering. Skipet er 88,9 meter langt, 20 meter bredt og køyeplass til 24 personer.

Les også: Denne undervannsroboten kan du bygge selv

Kandidat 2: Batteriferge for Norled

Verdens første: Norsk teknologi har fått et forsprang på batteriferger. Myndighetene satte krav til utslipp og energieffektivitet. Norled og Fjellstrand presenterte denne fergen med plass til 120 biler og360 passasjerer.
Nominert II: Den 80 meter lange batterifergen ZeroCat kan ta 120 biler og360 passasjerer og skal ha 17 daglige kryssinger av Sognefjorden. Fjellstrand
ZeroCat – verdens første batteridrevne bil- og passasjerferge bygges ved Fjellstrand for Norled. Dette er nominert selv om fergen ennå ikke er levert, eller har gjennomført sin første seilas.

Skipet inneholder store mengder ny teknologi og integrasjon av systemer. Det kan være første skritt på vei mot en ny og mer miljøvennlig fergetransport.

Den 80 meter lange fergen kan ta 120 biler og 360 passasjerer. En batteripakke på 10 tonn skal drive de to propeller i aluminiumsfergen som er bygget på katamaranskrog.

Fergen skal gå mellom Lavik og Oppedal i Sogn og Fjordane som en del av E39. Den settes i drift fra 1. januar 2015 og vil hurtiglades ved hvert anløp. Den vil gjøre 17 kryssinger hver dag.

Les også: Vegvesenet tar i bruk offshoreteknologi på Rogfast

Kandidat 3: Fôrskipet With Harvester

Nominert III: Egil Ulvan Rederi drifter det gassdrevne fôrrskipet for Marine Harvest. Skipet er levert av Fiskerstrand BLRT og dels bygget i Tyrkia.
Nominert III: Egil Ulvan Rederi drifter det gassdrevne fôrrskipet for Marine Harvest. Skipet er levert av Fiskerstrand BLRT og dels bygget i Tyrkia. Fiskerstrand
Fiskerstrand BLRT har levert det første av to LNG-drevne spesialskip for transport av fiskefôr til rederiet Egil Ulvan og Marine Harvest. Skipet er designet av Multi Maritime i nært samarbeid med rederiet, fôrprodusenten Marine Harvest og Fiskerstrand.

Skrogene er bygget i Tyrkia og utrustet ferdig ved Fiskerstrand, som har opparbeidet seg solid erfaring med å bygge LNG-drevne ferger og skip.

Skipene er 69.9 meter lange, 17,2 meter brede og har en lastekapasitet på 5.000 kubikkmeter. Det første skipet ble i begynnelsen av august satt til å transportere fiskefôr fra den nye fabrikken til Marine Harvest på Bjugn i Sør-Trøndelag til oppdrettsanlegg sørover til Sognefjorden.

Skip nummer to skal betjene oppdrettsanlegg nordover til Bodø, og kommer i drift seinere i høst.

Danske Graintec har levert laste- og lossesystemet, som har kapasitet på henholdsvis 300 og 200 tonn i timen. Skipet vil bunkre LNG mens den laster fôr ved anlegget på Bjugn.

Les også: Her lander verdens største fly på Gardermoen

Batterier imponerer

Maritim bransjesjef i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll, er også fornøyd med at finalistene er så ulike.

– Det  er spennende kandidater. I og med at Innovasjon/nytenkning skal være et viktig kriterier, er  ZeroCat virkelig det. Konseptet er  spennende og imponerende, sier Gørvell-Dahll til Teknisk Ukeblad.

Han regner med at nullutslippsfergen kommer til å bli en attraksjon i seg selv, både blant turister og fagfolk.

– Når fergen kommer i drift,  vil mange  fra inn- og utland komme kun for å se skipene. Det blir sikkert et flott utstillingsvindu, sier Gørvell-Dahll, som selv jobbet på Fjellstrand for en del år siden.

Les også: Skroget kom tre uker forsinket. Thrusterne var feilmontert. Men Vard lover at Normand Vision skal bli ferdig i tide

Internasjonalt snitt

Juryen består av redaktør Asle Strønen, administrerende direktør Birger Skår i Norske Skipsverft og Rolf Sæther, tidligere administrerende direktør i Norges Rederiforbund.

Prisen er kjent internasjonalt som "Ship of the Year" og deles ut onsdag 10. september på den norske paviljongen under SMM i Hamburg.

Prisen deles ut hvert år i Oslo eller Hamburg.

Les også:

Finland bygger verdens første isbryter på LNG

Hos Kleven sveiser roboter 90 prosent av skipets overbygg

Vil avsløre «svovel-skurker» med UV-kamera  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.