Et offshoreskip, en nullutslipps bilferge og et LNG-drevet fôrskip er kandidater til årets «Ship of the Year»-kåring.
Vinneren blir annonsert under skipsfartsmessen SMM i Hamburg i september. Det er leserne av Skipsrevyen som nominerer skip og en jury som plukker ut finalistene og en endelig vinner.
Les også: En av verdens viktigste transportårer fyller 100 år
Bare ett offshoreskip i år
Ansvarlig redaktør og utgiver av Skipsrevyen, Asle B. Strønen, er veldig fornøyd med ulikheten mellom årets kandidater.
– De siste årene har det så å si bare vært offshoreskip. Det er gledelig at det i år er tre svært gode kandidater fra ulike segmenter, sier Strønen til Teknisk Ukeblad.
Selv om batterifergen ennå ikke er levert og satt i drift, er den likevel innefor kriteriene, ifølge Strønen. Levering slal etter planen skje i oktober med påfølgende testing.
– Den må være levert innen utgangen av året, sier Strønen.
Les også: Kjempeskipet Dockwise Vanguard kan løfte 117.000 tonn. Nå vil eieren bygge enda større
Kandidat 1: Forsyningsskipet Juanita
Forsyningsskip til plattform (PSV) bygget ved Kleven for Ugland Offshore. Skipet med betegnelsen SALT 100 PSV ble levert den 16. april i år og gikk inn på kontrakt med Statoil.
Skipet, utviklet av Salt Ship Design, har et nytt framdriftssystem med permanent magnetmotor fra Scana Propulsion og Inpower.
Skipet har også et nytt tanksystem fra Framo. Løsningene skal gi bedre drivstofføkonomi og sikrere og mer effektiv lasthåndtering. Skipet er 88,9 meter langt, 20 meter bredt og køyeplass til 24 personer.
Les også: Denne undervannsroboten kan du bygge selv
Kandidat 2: Batteriferge for Norled
ZeroCat – verdens første batteridrevne bil- og passasjerferge bygges ved Fjellstrand for Norled. Dette er nominert selv om fergen ennå ikke er levert, eller har gjennomført sin første seilas.
Skipet inneholder store mengder ny teknologi og integrasjon av systemer. Det kan være første skritt på vei mot en ny og mer miljøvennlig fergetransport.
Den 80 meter lange fergen kan ta 120 biler og 360 passasjerer. En batteripakke på 10 tonn skal drive de to propeller i aluminiumsfergen som er bygget på katamaranskrog.
Fergen skal gå mellom Lavik og Oppedal i Sogn og Fjordane som en del av E39. Den settes i drift fra 1. januar 2015 og vil hurtiglades ved hvert anløp. Den vil gjøre 17 kryssinger hver dag.
Les også: Vegvesenet tar i bruk offshoreteknologi på Rogfast
Kandidat 3: Fôrskipet With Harvester
Fiskerstrand BLRT har levert det første av to LNG-drevne spesialskip for transport av fiskefôr til rederiet Egil Ulvan og Marine Harvest. Skipet er designet av Multi Maritime i nært samarbeid med rederiet, fôrprodusenten Marine Harvest og Fiskerstrand.
Skrogene er bygget i Tyrkia og utrustet ferdig ved Fiskerstrand, som har opparbeidet seg solid erfaring med å bygge LNG-drevne ferger og skip.
Skipene er 69.9 meter lange, 17,2 meter brede og har en lastekapasitet på 5.000 kubikkmeter. Det første skipet ble i begynnelsen av august satt til å transportere fiskefôr fra den nye fabrikken til Marine Harvest på Bjugn i Sør-Trøndelag til oppdrettsanlegg sørover til Sognefjorden.
Skip nummer to skal betjene oppdrettsanlegg nordover til Bodø, og kommer i drift seinere i høst.
Danske Graintec har levert laste- og lossesystemet, som har kapasitet på henholdsvis 300 og 200 tonn i timen. Skipet vil bunkre LNG mens den laster fôr ved anlegget på Bjugn.
Les også: Her lander verdens største fly på Gardermoen
Batterier imponerer
Maritim bransjesjef i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll, er også fornøyd med at finalistene er så ulike.
– Det er spennende kandidater. I og med at Innovasjon/nytenkning skal være et viktig kriterier, er ZeroCat virkelig det. Konseptet er spennende og imponerende, sier Gørvell-Dahll til Teknisk Ukeblad.
Han regner med at nullutslippsfergen kommer til å bli en attraksjon i seg selv, både blant turister og fagfolk.
– Når fergen kommer i drift, vil mange fra inn- og utland komme kun for å se skipene. Det blir sikkert et flott utstillingsvindu, sier Gørvell-Dahll, som selv jobbet på Fjellstrand for en del år siden.
Internasjonalt snitt
Juryen består av redaktør Asle Strønen, administrerende direktør Birger Skår i Norske Skipsverft og Rolf Sæther, tidligere administrerende direktør i Norges Rederiforbund.
Prisen er kjent internasjonalt som "Ship of the Year" og deles ut onsdag 10. september på den norske paviljongen under SMM i Hamburg.
Prisen deles ut hvert år i Oslo eller Hamburg.
Les også:
Finland bygger verdens første isbryter på LNG
Hos Kleven sveiser roboter 90 prosent av skipets overbygg