Minnesundbroen, som sto ferdig som en tofeltsbro i 1993, er fundamentert på stålrørspeler.
Dobles
Med omfattende forsterkninger blir broen nå nesten dobbelt så bred uten å etablere flere pilarfundamenter.
– Jeg vet ikke om en bro som tidligere er utvidet på denne måten i Norge, sier assisterende byggeleder i Statens vegvesen, Widar Mikkelsen, til Teknisk Ukeblad.
– Komplisert prosjekt
Midt i det søndre pilarfundamentet ble det spesifisert en prøvepel. Under byggingen av broen skulle denne belastes for å få fastslått om bæreevnen var korresponderende med prosjektert bæreevne.
– I et så komplisert prosjekt sier det seg selv at alle sider ikke var avdekket da vi startet prosjekteringen for utvidelsen. Men alt er blitt løst tilfredsstillende, sier Mikkelsen.
– Tradisjonell sålefundamentering
På grunn av tidspress, ble perioden mellom ramming og belastning for kort.
– Resultatet var at prøvepelen ikke hadde mer enn rundt halvparten av den kapasiteten som var beregnet at den skulle ha. Derfor besluttet vi i tillegg å se på tradisjonell sålefundamentering. Pelene var allerede rammet, så det ble en kombinasjon av såle/pele-fundamentering, forklarer Mikkelsen.
I forbindelse med starten til prosjekteringen av nye firefelts E6 ved Minnesund, besluttet man å vurdere prøvepelen på nytt.
Forsterket fundamentene
– Dette ble gjort i 2005, og da vi testet prøvepelen for belastning på nytt, viste det seg at den hadde en langt høyere bæreevne enn første gang den ble testet. Nye beregninger for såle/pelefundamentering ga verdier som gjorde det mulig å bygge en firefelts bro uten å måtte gjøre annet enn en forsterkning i fundamentene for to av pilarene, sier byggelederen.
Forsterkningen skjedde ved kjerneboring og innføring av spennarmering.
– Det ble derfor ikke nødvendig å bygge tvillingbro, sier Mikkelsen.
De to I-bjelkene langs brua blir nå bygget om til en stålkasse som den bærende konstruksjonen.
– Dessuten er kantdrager inkludert rekkverk pluss 300 millimeter av dekket fjernet. Deretter er det frilagt 200 millimeter av eksisterende tverrarmering ved hjelp av miniblastring. Armeringen i dekkeutvidelsen blir skjøtet til den frilagte armeringen med skjøtemuffer, forklarer han.
Rigel
Samtlige bropilarer skal også gjøres tykkere med armering og støp utenpå de eksisterende pilarene. Alle eksisterende pilarene er støpt sammen i toppen med en rigel.
– Disse betongtverrstiverne blir sprengt bort med miniblastring – målrettede punktsprengninger som ikke skader andre deler av bropilarene, sier Widar Mikkelsen.
Les også: Dette er Norges vakreste bro