Fra ett Super Puma-helikopter og et mindre Dauphin-helikopter til to Super Puma med oppgradert kapasitet for søk og redning (sar).
Slik blir sar-kapasiteten på Svalbard om halvannet år.
– Med disse oppgraderingene blir det i praksis en dobling av beredskapen på Svalbard, sier Hans Arne Jensen som er forretningsutvikler i Lufttransport som fra 1. april overtar svalbardkontrakten.
Les også: Svalbard får nye redningshelikoptre
Overtar Super Pumaen
Sysselmannens helikoptertjeneste på Svalbard opereres i dag av Airlift AS med to Eurocopter-helikoptre av typen AS332 L1 og AS365 N2.
De flyr om lag 40-50 redningsoppdrag i året.
Når Lufttransport overtar skal de fly med to innleide AS332 L1 Super Puma.
Den ene maskinen (LN-OMX) er den som flyr på Svalbard i dag med Airlift-logo. Den skal leases fra Blueway SAR Helicopter AS.
Det andre helikopteret (TF-GNA) flyr i dag for kystvakten på Island og skal leies av Knut Axel Ugland Holding AS, som jo også eier Lufttransport AS.
Les også: Denne sprekken setter Super Puma på bakken
Oppgraderes
Det er en meter lang anbudsspesifikasjon som skal fylles.
Begge helikoptrene skal få ny medisinsk innredning og redningstjenesteinnredning.
Den ene maskinen skal oppgraderes med ny såkalt kategori 1-redningsheis. For å få på den og en reserveheis, må hele heisplattformen skiftes ut.
Det er mest å gjøre på Super Pumaen som har fløyet på Island. Den skal gjennom en omfattende overhaling, en såkalt G-sjekk. I tillegg skal den få installert utstyr for å kunne etterfylle drivstoff i lufta (HIFR).
– Totalt skal de to helikoptrene oppgraderes og modifiseres for cirka 50 millioner kroner, opplyser Hans Arne Jensen.
Militære helikoptre etter 2020?
Lufttransport har fløyet helikoptre for Sysselmannen tidligere, men tapte kontrakten til Airlift fra 1. april 1996. Airlift fikk ti nye år fra 2004 før altså Lufttransport nå overtar tjenesten og faktisk også det ene helikopteret.
Kontrakten med staten gjelder fra 1. april 2014. Lufttransport skal drive Sysselmannens helikoptertjeneste på Svalbard i seks år i utgangspunktet, med opsjon på forlengelse i 2+2 år.
For det åpnes for at 330-skvadronen kan etablere base også på Svalbard om en ti års tid. Når Norge nå anskaffer nye redningshelikoptre til erstatning for Sea King, skal det kjøpes 16 maskiner med opsjon på ytterligere seks.
Det ligger i kortene at et par av disse sar-maskinene i så fall vil avses til Longyearbyen.
Les også: Svenskene bytter ut seks år gamle redningshelikoptre
Nordområdene
– Hva betyr denne kontrakten for Lufttransport?
– Det betyr at vi rykker opp i helikopteroperatørenes øverste divisjon, nemlig de som driver sar-tjeneste med store helikoptre. Det er de mest krevende operasjonene i helikopterindustrien, sier Stig Næsh som er administrerende direktør i Lufttransport.
Da kontraktstildelingen ble offentliggjort, sa justis- og beredskapsminister Grete Faremo at dette er en styrking av beredskapen i nordområdene som vil sikre Norges evne til å ta redningsansvar i eget og tilstøtende områder.
Næsh legger til at dette også er et skritt videre i Lufttransports egen nordområdesatsing, og påpeker at selskapet har ekspertise på operasjoner i polare strøk og infrastruktur i hele området.
Selskapets base på Svalbard ble etablert i 1976 og benyttes i dag til to Dornier 228. Disse flyr overvåking for Kystvakten og charter for Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS og Kings Bay AS.
Les også:
Nå avgjøres NH90s fremtid i Norge