To år og tre måneder på overtid, kan Boeing 787 Dreamliner endelig være klar for jomfruturen.
14. desember?
Mandag rapporterte Boeing at de er ferdige med belastningstester av strukturen der vingene er festet til flyskroget. Selskapet regner med å bruke ti dager på å analysere dataene.
Arbeidet med å modifisere og forsterke vingefestene har pågått siden i sommer og ble ferdig tidligere i november på begge de første flyene med betegnelsene ZA001 og ZA002.
Flightglobal og deres tilknyttede Flightblogger refererer til kilder i 787-programmet som sier at ZA001 nå forberedes til å ta av for første gang 14. desember, dersom de siste testene er vellykkede og været i Seattle tillater det. Også ZA002 skal etter planen i lufta før jul.
B787 vs. A400M
Airbus og Boeing, de to omtrent like store erkekonkurrentene, har mange feider å gjøre opp. Og sliter med utfordringer på hver sin kant.
Blant de flyinteresserte har det gått sport i å gjette hvilket at de sterkt forsinkede flyene som kommer seg i lufta først; B787 eller det militære transportflyet A400M.
Les også: Propellkjempen klar for jomfrutur
Per Gram i Flyoperativt forum tror det blir en knepen seier til Airbus:
– Her er det et race, ingen tvil om det. Jeg tipper A400M flyr 8. desember, sier Gram.