Selv om jomfruturen strengt tatt er to år og tre måneder forsinket, holdt Boeing det siste tidsskjemaet de hadde satt for 787 Dreamliner.
Drømmeflyet er i ferd med å våkne
Litt etter klokka 10 lokal tid, 19 norsk tid, startet taxingen ut på rullebanen Paine Field i Everett der Boeing har sin gigantiske fabrikk.
Deretter tok testflygerne Michael Carriker og Randall Neville av foran øynene på flere tusen Boeing-ansatte og inviterte gjester, og sikkert det mangedobbelte som fulgte med direkte på internett.
Ingen problemer
Drøyt tre timer senere landet Boeing 787-en på Boeing Field i Seattle, uten noen som helst problemer annet enn litt dårlig flyvær for en prøvetur.
Det var de basale flyferdighetene som ble testet på den første turen; ror, flaps og stabilitet. Ifølge FlightAware fløy ZA001 i hastigheter mellom 40 og 220 knop og var oppe på 13.200 fots høyde.
– Flygerne forteller at flyet oppførte seg eksemplarisk, sa sjefingeniør i Dreamliner-prosjektet Mike Delaney.
Flyet, ZA001, er det første av seks som skal gjennomgå et grundig ni måneder langt testprogram som innebærer påkjenninger langt utover det flyet vil møte under normale forhold.
15 år siden sist
Tusenvis av Boeing-ansatte jublet da Dreamliner tok av for første gang. For alle dem som har jobbet i årevis med 787-programmet, var det naturligvis en stor begivenhet å se maskinen i luften.
Dessuten er det over 15 år siden sist et Boeing-fly av en ny familie er på jomfrutur. Sist var da USA forberedte seg på å arrangere fotball-VM, mens Boeing sendte sitt 777 i lufta for første gang, altså i juni 1994.
Boeing hadde også sørget for en tidlig julekveld for alle dem med en viss interesse for fly:
Flygiganten vartet opp med en meget forseggjort webcast med sekskamerasproduksjon, tilgang på ATC-lyd (kommunikasjonen mellom fly og tårn) samt flight tracker/radar.
Slutt på bleed-air
Boeing 787 Dreamliner er det første flyet som i hovedsak bygges i komposittmaterialer. 50 prosent er kompositter, mens resten består av aluminium (20 %), titan (15 %), stål (10 %) og annet (5 %).
Flyet er dermed lettere enn sammenlignbare fly og blir slik mer økonomisk i drift og mindre miljøfiendtlig.
Kabinkomforten skal også bli i toppklasse. For eksempel henter ikke B787 kabinlufta fra jetmotorene, såkalt bleed-air, men via en frittstående kompressor. Det gjør at Boeing i dag høster gratulasjoner fra dem som er bekymret for giftige gasser i kabinen.
Konkurrenter
Med Dreamlineren håper Boeing å ha skaffet seg et avgjørende overtak over den europeiske konkurrenten Airbus, som startet utviklingen av sin modell Airbus A350 XWB i direkte konkurranse med Dreamlineren.
Både B787 og A350 er tomotors bredbuksfly med stor rekkevidde.
Mens Boeing nå har ordrer på 840 Dreamlinere fra 57 ulike flyselskap, har Airbus 530 bestillinger fra 32 kunder på A350.
Den første Airbus A350 er imidlertid ikke klar til levering før i 2013, mens den første Dreamliner etter planen skal leveres til All Nippon Airways (ANA) mot slutten av 2010.
For øvrig foregikk jomfruturen med B787 bare fire dager etter at Airbus fløy det militære transportflyet A400M for første gang:
Propellkjempen klar for jomfrutur
Forsinkelser
Det er altså over to år på overtid at Dreamlineren er på vingene for første gang. Boeing har hatt mange tekniske problemer i den siste fasen av 787-programmet.
Les sakene: Mareritt for Dreamliner
I fjor kom det fram at komposittmaterialene som holder "wingboxen" på plass knakk fortere enn metalldelene. Boeing skyldte på underleverandørene.
Timeplanen for de tre planlagte versjonene av Dreamlineren er som følger: Først kommer 787-8, med plass til 210-250 passasjerer og en rekkevidde på 15.700 kilometer. Den forlengete versjonen, 787-9, har derimot fått utsatt leveringstid med to år. 787-9 kan frakte opp til 290 passasjerer hele 16.300 kilometer.
Den andre versjonen som kommer er 330-seteren 787-3 som har en rekkevidde på 6.500 kilometer.